|
Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Stroroom WERTTREW'a
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mizzen
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Pią 16:30, 17 Sie 2007 Temat postu: Tunel/-e pod Wisłą |
|
|
Usłyszałem ostatnio (rzekome słowa żołnierza Powstania Warszawskiego), że pod Wisłą powstał kanał transportowy jeszcze na potrzeby "ruskich".
Moje pytanie brzmi: czy ktoś z Was słyszał podobne informacje albo chociaż wie gdzie ich szukać? Źródło mogące je wykluczyć byłoby równie cenne co źródło potwierdzające ich istnienie...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WERTTREW
Ojciec Założyciel
Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, PL
|
Wysłany: Pią 16:36, 17 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
"Oczywiście" już gdzieś tłukliśmy przez chwilę (w jakimś innym wątku) ten temat. Z tego co mi wiadomo to kilka lat temu potwierdzono istnienie przejścia pod Wisłą z terenu Eleltociepłowni Żeran w okolice Gwiaździstej. No a w drugie miejsce "podejrzewane" o takie połączenie wybieramy się ... jutro!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mizzen
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Pią 16:49, 17 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
Hmmm.... Czy to będzie bardzo bezczelne jak zapytam czy mogę się podłączyć do tej wyprawy...? Nie ukrywam że bardzo by mi na tym zależało.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ludzik
Senior
Dołączył: 28 Maj 2006
Posty: 579
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mizzen
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Pią 16:53, 17 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
Btw, czy wspomniany tunel z Elektrociepłowni Żerań w okolicę Gwiaździstej służy obsłudze elektrociepłowni? Wogóle wiadomo coś więcej na jego temat...? Jakieś perspektywy eksplooracji...?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mizzen
Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Pią 16:56, 17 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
Dziękuję Ludzik za odesłanie do słusznego wątku Temat jednak wciąż aktualny - poszukiwane wszelkie informacje...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WERTTREW
Ojciec Założyciel
Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, PL
|
Wysłany: Pią 19:01, 17 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
Ludzik napisał: | http://www.werttrew.fora.pl/eskapada-na-sierpien-2007-t1538-15.html |
I ja dziękuję za wskazanie Koledze "jedynie słusznej drogi"!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WERTTREW
Ojciec Założyciel
Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, PL
|
Wysłany: Pią 19:06, 17 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
mizzen napisał: | Btw, czy wspomniany tunel z Elektrociepłowni Żerań w okolicę Gwiaździstej służy obsłudze elektrociepłowni? ...? |
Hmm, no nie wiem jak Ci odpowiedzieć ....
Obsługa elektociepłowni to chyba raczej nie miała tamtędy chadzać.
Był kiedyś dość spory artykuł prasowy, ale gdzie to nie pamiętam - pogoogluj może coś trafisz. Generalnie chodziło o to, że "przerzucając jakieś dwie rury z elektrociepłowni na Bielany "przy okazji" walnięto między nimi przejście (za wymiary głowy nie dam bo sypię z pamięci, ale to było coś około 2m szerokości na 3 wysokości, a może ciut węższe - wybacz skleroza!). W każdym razie robota powojenna, strategiczna, tajna etc.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kester
Zasłużony dla SW
Dołączył: 05 Lip 2007
Posty: 931
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 20 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 20:31, 17 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
Drodzy stroroomowicze nie tworzmy mitow. Tunel pod Wisłą nie był tajny i pisano o nim dużo, wtedy jak powstawał a nawet można to zobaczyć w starych kronikach filmowych.
Poniżej załaczam tekst inż. Witolda Pytowskiego, jednego z budowniczych "głebokiego: metra powojennego oraz budowniczego tego właśnie tunelu. Tekst był wydany w niewielkim nakładzie przez przyjaciół i żone inżyniera. Jeśli uda się uzyskać zgodę pani Pytowskiej to opublikujemy wkrótce nową edycję wspomnień pana Pytowskiego.
"Do wyłączności Metroprojektu należało projektowanie kanałów Sieci Cieplnej, niby dlatego, ze są one pod ziemią. Był to rok 1956 i przyszedł Polski Październik. Pojawił się Gomułka, wyjechał Rokossowski i skrzydła rosły u ramion (no, może nie wszystkim). Dyrekcja Sieci Cieplnej miała opracowany "Dziesięcioletni Plan Rozwoju Ciepłownictwa". Plany jak wiadomo, nie zawsze "wychodzą". Elektrociepłownia Żerań już istniała. Miała ona dostarczać 720 Gcal (gigakalorii) ciepła, z których połowa była przeznaczona dla Warszawy lewobrzeżnej. Być może, że liczono na Trasę Toruńską, która też nie wyszła na czas. Sieć cieplna miała dwie możliwości. Jedna to iść z Żerania na południe wzdłuż Wisły aż do mostu kolejowego, (który na przyjęcie dwu izolowanych rurociągów o średnicy 900 mm nie bardzo był przygotowany) i nim do Warszawy, gdzie znów trzeba było ciągnąć sieć na Żoliborz, Bielany i aż do Młocin. Druga możliwość sprowadzała się do budowy lekkiego mostu tylko dla rur cieplnych, prowadzącego z Żerania do Warszawy. To wydawało się najprostsze, ale most nie mógł być zbyt lekki ze względu na ruch lodów. Jeśli z kolei zbudowano by filary wytrzymujące napór lodów, to zaraz zjawili by się saperzy, a także Zarząd Dróg Wodnych i Urbanistyka, argumentując, że lepiej ten most trochę poszerzyć, aby służył równocześnie do ruchu drogowego. Wyjście z takim rozwiązaniem było równoznaczne z otwarciem puszki Pandory. Do nas Sieć Cieplna przyszła po projekt wstępny w wariantach.
Projekt przeprowadzenia sieci cieplnej przez Wisłę wylądował w moim zespole KON 1 i oprócz wspomnianych wyżej dwóch wariantów zaproponowaliśmy na dodatek wariant trzeci - aby z terenu elektrociepłowni iść tunelem prościutko na Żoliborz. Dowodziliśmy oczywiście, że tak będzie najtaniej, najprędzej i praktycznie biorąc obejdzie się bez większych uzgodnień. Tak długo dowodziliśmy, aż sam uwierzyłem, że to najlepszy pomysł.
W maju 1957 roku Prezydium Stołecznej Rady Narodowej, któremu przewodniczył nasz mecenas Zelent, zatwierdziło projekt koncepcyjny, a w 1958 roku projekt techniczny. Budowę powierzono, jak się chyba łatwo domyśleć, Metrobudowie, której dyrektorem był Jurek Twardo. W marcu 1959 roku rozpoczęto roboty na placach budów i jednocześnie głębienie szybów na obu brzegach. O ile dobrze pamiętam, na jednym szybie był Bronisław Zdanowicz, a na drugim J. Siemień. Szyby głębiono w postaci studni opuszczanych, a po napotkaniu wody gruntowej, co ze względu na sąsiedztwo Wisły nastąpiło bardzo szybko, pod osłona w osadzonych w tych studniach kesonów. Pod ich osłoną wyszło się też na dwupoziomowe podszybia, w których zamontowano po dwie śluzy kesonowe, dolną materiałową do wydobywania urobku i górną dla załogi. Po doprowadzeniu sprężonego powietrza do śluz w podszybiach, śluzy te zamknięto, wymontowano kesony z wnętrza studni, zmontowano w szybach windy wyciągowe, a na powierzchni terenu wieże wyciągowe i estakady, dokładnie tak jak robiono poprzednio na płacach budowy metro. Teraz zaczęto drążenie tunelu z obu stron Wisły jednocześnie. Kierownikiem budowy tunelu od strony Żerania był Edward Czyżewski, a od strony Marymontu Donat Hopfer.
Przekrój tunelu zaprojektowano na dwa rurociągi o średnicy 900 mm w grubej izolacji i chodnik dla pieszych. W kształcie i wymiarach zbliżony jest on bardzo do wypróbowanych na robotach metrowskich sztolni z ram stalowych opartych na prefabrykowanych, żelbetowych spągnicach. Na ramach wspierały się żelbetowe klepki prefabrykowane, zaprojektowane niegdyś przez Koehlego. W przodku stali robotnicy drążący tunel, wywożono stamtąd urobek i ustawiano ramy. W tyle możliwie blisko przodka, ustawiano rozbieralne krążyny form i betonowano ostateczną obudowę.
Jako ciekawostkę warto tu przypomnieć, że we wrześniu 1959 roku ukazał się numer Inżynierii i Budownictwa z opisem tunelu ciepłowniczego i z pokazanym przekrojem podłużnym. W tekście jest powiedziane, że rysunek ten pokazuje tunel z zaznaczeniem stropu iłów, w którym miał on być drążony. W ostatniej jednak chwili wezwano mnie do redakcji i oświadczono, że wierzch iłów to sprawa objęta cenzurą i kazano mi go z rysunku wymazać. Rysunek oczywiście stracił sens.
Tunel drążono całkowicie ręcznie, bez tarczy. Kiedy później opowiadałem o tym w Stanach, patrzono na mnie z niedowierzaniem i pytano dlaczego. Jeszcze dziwniej przyjmowano moje wyjaśnienia, że tarczę trzeba było zaprojektować i wybudować, co zabrało by parę lat. "No teraz to już zmyślasz", usłyszałem, "bo tarczy się nie projektuje tylko się po nią dzwoni i przywożą gotową. Musisz tylko dobrać wymiar." Przypomniał mi się Wania co sypiał obok mnie na pryczy w obozie. Często powtarzał "a syt gołodnemu nie paren".
Długość tunelu od szybu do szybu przekraczała 900 metrów. Wszystko szło dobrze aż mniej więcej 400 m od szybu warszawskiego i jakieś 300 od żerańskiego natrafiono na piaski i pyły. Powietrze zaczęło uciekać przodkiem przez piaski denne Wisły. Ciśnienie powietrza spadło piasek wciskał się dołem, a ramy na spągnicach zaczęły siadać. Tempo drążenia tunelu gwałtownie spadło i ludzie pracowali stojąc w wodzie.
Pewnego dnia zagotowała się woda w Wiśle i ciśnienie powietrza w tunelu jeszcze bardziej spadło. Właściwie był to klasyczny "blow-out" czyli przebicie się powietrza przez dno rzeki, grożące zatopieniem tunelu. W literaturze tunelarskiej jest często opisywane autentyczne wydarzenie, o którym opowiada się też na wykładach studentom. Przy budowie tunelu Holland pod Hudsonem w Nowym Jorku, budowanego tarczą w tubingach żeliwnych, nastąpił pewnego dnia blow-out i przedzierające się w przodku sprężone powietrze porwało pracującego tam Murzyna, wessało go w piaski dna rzeki i wyrzuciło na powierzchnię wody. Historia to tym piękniejsza, że ten Murzyn wyżył, chociaż miał krwotok z płuc i pękły mu bębenki w uszach.
Wszyscy zdawali sobie sprawę z niebezpieczeństwa. Nic pamiętam, aby ktoś z tunelarzy rzucił tę straszna pracę. Przed zmianami, nim załoga schodziła do szybu, widać było ludzi klęczących i modlących się. Nieraz sobie wtedy myślałem, że znów z motyką na słońce...
Postanowiono wówczas zrzucać na dno Wisły nad miejscem przebicia dowożona barkami glinę. W literaturze nosi to nazwę "an artificial island with a clay blanket" czyli, "sztuczna wysepka z płaszczem gliny". Kłopot był z tym tylko taki, że tutaj do gliny było daleko.
Udało się nieco podnieść ciśnienie, a jedna kreska na manometrze to metr wody. Zaczęto betonować tylko górne sklepienie, bo tylko ono sterczało ponad poziom wody, w której trzeba było stać. To jednak pozwoliło zwiększyć ciśnienie powietrza w tunelu o dalszych parę kresek i przeciągnąć beton w ścianach niżej. Mimo to drążenia tunelu w przodku nie przerwano, chociaż ograniczyło się ono tylko do górnej części przekroju. Wreszcie przy postępie robót liczonym na centymetry przodek schował się w iłach. Wtedy już prace wróciły do normy, a na odcinku awarii w piaskach w końcu udało się zejść ścianami niżej i zabetonować spąg czyli dno.
W lipcu 1960 roku nastąpiło przebicie. Zjawiła się Kronika Filmowa, która pokazała jak w przodku od strony Żerania otwarła się dziura w iłach, a w niej ukazała się roześmiana gęba tunelarza. Po chwili dziurą przelazł przewodniczący Stołecznej Rady Narodowej Janusz Zarzycki.
Metro nie miało szczęścia. Wielu ludzi twierdziło, że to wszystko propaganda, że zdjęcia z przebicia tunelu zostały sfingowane i że znów powtarza się historia "pół metra". Metroprojekt za projekt pierwszego przejścia tunelowego pod Wisłą dostał Nagrodę Warszawy drugiego czy trzeciego stopnia, w kolejności za pewnym architektem, który dostał nagrodę za projekt typowy kuchni. Metrobudowa nie dostała nic.
Nagrody były przyznawane imiennie, "za osiągnięcia w...". Za tunel ciepłowniczy dostał nagrodę Jan Nowicki, który prowadził część instalacyjną, i ja za część konstrukcyjno-tunelarską. Dostaliśmy te pieniądze i zwołaliśmy tych wszystkich z różnych specjalności, którzy się do tunelu przyłożyli, zaprosiliśmy bractwo z Metrobudowy, no i Zelenta i puściliśmy je w jeden wieczór w hotelu na Placu Powstańców Warszawy"...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WERTTREW
Ojciec Założyciel
Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, PL
|
Wysłany: Pią 20:57, 17 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
kester napisał: | Drodzy stroroomowicze nie tworzmy mitow.... |
Nikt nie tworzy mitów - piszę tylko z głowy o rzeczy, o której kilka lat temu czytałem, a wcześniej nie miałem pojęcia i pewnie jeszcze kilka osób w Waszawie mimo wszystko także. Szczegółów nie pamiętam - świetnie że Ty masz do nich dostęp. Wiesz, nie zawsze coś, co jest dla kogoś oczywiste, bo się tym interesuje lub ma dostęp do źródeł - jest także oczywiste i znane szaraczkom.
Chętnie przeczytam więcej o tym temacie i się podciągnę, nawet pomimo tego, iż dla mnie to wątek "zbyt współczesny".
kester napisał: | Tunel pod Wisłą nie był tajny i pisano o nim dużo .... Tekst był wydany w niewielkim nakładzie przez przyjaciół i żone inżyniera.... | Hmmm
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez WERTTREW dnia Pią 22:01, 17 Sie 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Borek
Zasłużony dla SW
Dołączył: 25 Lut 2007
Posty: 2623
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 29 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Marki k/Żoliborza ;) Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 21:59, 17 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
kester napisał: | Poniżej załaczam tekst inż. Witolda Pytowskiego, jednego z budowniczych "głebokiego: metra powojennego oraz budowniczego tego właśnie tunelu. |
Dla mnie absolutna rewelacja - nie tyle ze względu na sam tunel (choć też bardzo ciekawy) - co ze względu na osadzenie w realiach...
--
[link widoczny dla zalogowanych] - sposób na ortografię
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
koziol
Senior
Dołączył: 25 Lip 2007
Posty: 143
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: z Woli
|
Wysłany: Pon 8:30, 20 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
Pierwsze słyszę , ale bardzo ciekawe .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Paweł Mierosławski
Junior
Dołączył: 13 Wrz 2006
Posty: 91
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Pon 12:56, 20 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
kester napisał: | Poniżej załaczam tekst inż. Witolda Pytowskiego, jednego z budowniczych "głebokiego: metra powojennego oraz budowniczego tego właśnie tunelu. .. |
Tekst wspaniały - nic dodać, nic ująć, no może poza drobiazgiem :
- w ostatnich latach tunel został całkowicie wyremontowany.
P.Mierosławski
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Borek
Zasłużony dla SW
Dołączył: 25 Lut 2007
Posty: 2623
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 29 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Marki k/Żoliborza ;) Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 17:15, 20 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
A czy wiemy kto jest - że tak to nazwę - dysponentem tunelu?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Paweł Mierosławski
Junior
Dołączył: 13 Wrz 2006
Posty: 91
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Wto 7:52, 21 Sie 2007 Temat postu: |
|
|
Borek napisał: | A czy wiemy kto jest - że tak to nazwę - dysponentem tunelu? |
Oczywiście. Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Warszawie ul. Batorego 2.
P.Mierosławski
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|