|
Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Stroroom WERTTREW'a
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
warszawiak
Senior
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE
|
Wysłany: Śro 15:22, 22 Mar 2006 Temat postu: fort Bema |
|
|
Zbierając materiały na temat histori tego terenu od 1920 do 50 r w relacjach z okolicznymi mieszkańcami, natykam się na taką informacje iż od zakładów zbrojeniowych nr.1 do palmir biegł podziemny tunel.
Druga zagadka jest taka iz w latach okupacji był tam tajny niemiecki zakład zbrojeniowy, ta informacja zdaje się potwierdzać, lecz szukam wszelakich zdjeć, bądz planów tych okolic z okresu 1920-1945
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WERTTREW
Ojciec Założyciel
Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, PL
|
Wysłany: Czw 12:21, 23 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
Tunel? To dla mnie nowinka, nie słyszałem o takiej koncepcji ...
Co do Fortu Bema, może zainteresuje Cię to, do czego udało mi się ostatnio dotrzeć. Chodzi o meldunki polskiego podziemia z 1942 roku, które podają, że na terenie tego fortu zlokalizowany był także magazyn części zamiennych do samochodów produkcji zagraniczenej (nie niemieckiej). Według meldunku magazyn obsługiwał pojazdy spod znaku "czarnego krzyża" z całego frontu wschodniego, a jednym z warsztatów do którego odstarczał on w/w części była firma Liefeldt und Schiffner Motor, mieszcząca się na Kaczej 3. Jeżeli jest jakaś literówa w nazwie to sorki, ale dokument jest odrobinę nieczytelny chwilami.
Magazyn ów nosił nazwę Zentral Ersatzteillager Z.E.L. 21 Auslad.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez WERTTREW dnia Czw 12:40, 23 Mar 2006, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
warszawiak
Senior
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE
|
Wysłany: Czw 12:34, 23 Mar 2006 Temat postu: |
|
|
Słyszałem, też o parku dla samochodów oraz czołgów i innego sprzętu, których było tam wiele z relacji powstańczych. Po wojnie na terenie d. zakładów zbrojeniowych powstała baza dla bombowców radzieckich, dzisiaejsze wojskowe zakłady lotnicze.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 20:19, 03 Kwi 2006 Temat postu: Re: fort Bema |
|
|
warszawiak napisał: | Zbierając materiały na temat histori tego terenu od 1920 do 50 r w relacjach z okolicznymi mieszkańcami, natykam się na taką informacje iż od zakładów zbrojeniowych nr.1 do palmir biegł podziemny tunel.
|
Wiesz, taką legendę o podziemnym tunelu ma co drugi zamek w POlsce i co 3-ci dom na Starówce. Skąd te wnioski?
Do Palmir biegła kolejna wąskotorowa - a w zasadzie to odgałezienie kolejki między Dworcem Gdańskim z Palmirami biegło to fortu Bema. Widać to dokładnie na reprincie mapy z 1939 r.
Poza tym na początku lat 90-ych rozebrano bocznicę kolejową 'normalnotorową' od linii na Dw. Gdański - w tej chwili widac kawałek nasypu, resztę po drugiej stronie Trasy Toruńskiej.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrisfox
Senior
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków
|
Wysłany: Pon 22:37, 03 Kwi 2006 Temat postu: Re: fort Bema |
|
|
Hiup napisał: |
Do Palmir biegła kolejna wąskotorowa
|
Oj, moim zdaniem normalnotorowa.
Hiup napisał: |
Poza tym na początku lat 90-ych rozebrano bocznicę kolejową 'normalnotorową' od linii na Dw. Gdański - w tej chwili widac kawałek nasypu, resztę po drugiej stronie Trasy Toruńskiej. |
Możesz przybliżyć? Nie kwestionuję, tylko nie kojarzę.
p.s.
Do fortu Bema też prowadziła bocznica normalnotorowa. Ostatnie jej resztki w okolicach Ostrowieckiej zlikwidowano bardzo niedawno temu. Dziś już nie będę się kłócić - byłem tam tuż po rozbiórce - bodajże wiosną ubiegłego roku (ewentualnie rok wcześniej, nie mam pewności). Normalny tor (wchodzący na teren fortu) w dobrym stanie - stało jeszcze parę wagonów - na pewno istniał jeszcze w roku 1986.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
warszawiak
Senior
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE
|
Wysłany: Wto 11:10, 04 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Tory do fortu bema nyły normalnotorowe, główny wjazd znajdował się od strony lasku na kole. były tam dwie bramy po których jest pewien ślad w postaci nasypów ziemnych, rozmawiałem kiedys z pewnym kolejarzem który opowiadał jak to było w czasach swietności tego miejsca. N atym terenie była równierz parowozownia, czy moze ktoś wie w którym miejscu?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrisfox
Senior
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków
|
Wysłany: Wto 16:14, 04 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Nasypy ciężko dojrzeć, strasznie tam zarosło (między trasą a murem). W ubiegłym roku znalazłem jeszcze kilka podkładów. Wtedy były wyraźnie widoczne bramy (przy jednej coś w rodzaju bunkra) - jak dziś, nie wiem. Podtorza na terenie fortu dobrze zachowane. O parowozowni nic mi nie wiadomo.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
warszawiak
Senior
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE
|
Wysłany: Śro 10:43, 05 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Tam podkłady jak byłem zeszłego lata też widziałem, w środku rozwidlenia stoi nastawnia z lat 20 lub 30
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WERTTREW
Ojciec Założyciel
Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, PL
|
Wysłany: Śro 11:26, 05 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
chrisfox napisał: | ...Wtedy były wyraźnie widoczne bramy (przy jednej coś w rodzaju bunkra) ... |
"Coś w rodzaju" stoi nadal i najwyaźniej słuzy za magazynek olejów silnikowych dla firemki opodal.
Resztki drugiego "bunkra" są kilkadziesiąt metrów dalej, ciut głębiej w lasku. Pozostałe już duuużo dalej!
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez WERTTREW dnia Śro 12:34, 05 Kwi 2006, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrisfox
Senior
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków
|
Wysłany: Śro 11:33, 05 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Ludzie, gdzie wy łazicie? Po jakichś chaszczach z dala od zachodniej cywilizacji. Zgroza...
Coś mi się zdaje, że muszę wyciągnąć parę zupełnie prywatnych fotek z tego miejsca sprzed lat (już ) kilkudziesięciu. Tylko uprzedzam, będą propagować niemoralny i niezdrowy styl życia
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrisfox
Senior
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków
|
Wysłany: Śro 11:46, 05 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Tak szybciutko:
Wars wita...
Wars żegna...
Było tam jeszcze parę cystern, które na koniec zdążyły zagrać w filmie "Mów mi Rockefeller".
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WERTTREW
Ojciec Założyciel
Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, PL
|
Wysłany: Śro 12:36, 05 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
No i niech ktoś teraz powie, że okolice F. Bema nie są interesujące!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
warszawiak
Senior
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE
|
Wysłany: Czw 11:31, 06 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Aż się robi miło. . . A te bunkry to bardzo ciekawa sprawa...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Zbig
Senior
Dołączył: 09 Mar 2006
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Z Puszczy Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 0:04, 07 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Mam nadzieję, że działa. Zawsze jest ten pierwszy raz...
Tory, jak pisał już Chrisfox miały normalny rozstaw. Stały na nich puste cysterny, które ponoć miały „odparować przed przetopieniem" [1]. Niektóre były rozprute.
Niedaleko tego miejsca znajdował się inny obiekt, który może określą spece od urządzeń lotniskowych. Dziś w tym miejscu jest okrągły klomb [2]. Była to okrągła platforma na konstrukcji pod która były ślady po zamontowanych silnikach, które chyba ja obracały. W betonie na poziomie gruntu dookoła tego „ustrojstwa” były wtopione małe, metalowe tabliczki z numeracja kątów. Sama platforma była również na poziomie gruntu, także bez problemu można było na nią wjechać i zjechać.
1. W tym mniej więcej miejscu znajdowały się jeszcze drugiej połowie lat osiemdziesiątych „normalne” tory.
2. Klomb – maszyna do „obracania”
3. ul. Widawska
4. ul.
5. tuż za kadrem jest dawna wieża kontrolna (obecnie z lecznica weterynaryjną).
6. Hangar, obecnie robiący za parking
7. ul. Ks. Bolesława (jedzie obok zakładów lotniczych)
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrisfox
Senior
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków
|
Wysłany: Pią 9:29, 07 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Mówimy o tych samych bocznicach, aczkolwiek w różnych miejscach. Ja pisałem o okolicy pomiędzy fortem a cmentarzem.
Zabawne, że dziś lepiej widać ślady z góry, niż z odległości paru metrów.
Tak to wygląda:
[link widoczny dla zalogowanych]
A tu dodałem opis. Czerwone linie pokazują przebieg torów, zielona granicę (mur) fortu.
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|