Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE
Stroroom WERTTREW'a
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

fort Bema
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna -> Zasłyszane opowieści i "legendy"
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
warszawiak
Senior



Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE

PostWysłany: Śro 15:22, 22 Mar 2006    Temat postu: fort Bema

Zbierając materiały na temat histori tego terenu od 1920 do 50 r w relacjach z okolicznymi mieszkańcami, natykam się na taką informacje iż od zakładów zbrojeniowych nr.1 do palmir biegł podziemny tunel.
Druga zagadka jest taka iz w latach okupacji był tam tajny niemiecki zakład zbrojeniowy, ta informacja zdaje się potwierdzać, lecz szukam wszelakich zdjeć, bądz planów tych okolic z okresu 1920-1945


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WERTTREW
Ojciec Założyciel



Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 302 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa, PL

PostWysłany: Czw 12:21, 23 Mar 2006    Temat postu:

Tunel? To dla mnie nowinka, nie słyszałem o takiej koncepcji ...
Co do Fortu Bema, może zainteresuje Cię to, do czego udało mi się ostatnio dotrzeć. Chodzi o meldunki polskiego podziemia z 1942 roku, które podają, że na terenie tego fortu zlokalizowany był także magazyn części zamiennych do samochodów produkcji zagraniczenej (nie niemieckiej). Według meldunku magazyn obsługiwał pojazdy spod znaku "czarnego krzyża" z całego frontu wschodniego, a jednym z warsztatów do którego odstarczał on w/w części była firma Liefeldt und Schiffner Motor, mieszcząca się na Kaczej 3. Jeżeli jest jakaś literówa w nazwie to sorki, ale dokument jest odrobinę nieczytelny chwilami.

Magazyn ów nosił nazwę Zentral Ersatzteillager Z.E.L. 21 Auslad.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez WERTTREW dnia Czw 12:40, 23 Mar 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
warszawiak
Senior



Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE

PostWysłany: Czw 12:34, 23 Mar 2006    Temat postu:

Słyszałem, też o parku dla samochodów oraz czołgów i innego sprzętu, których było tam wiele z relacji powstańczych. Po wojnie na terenie d. zakładów zbrojeniowych powstała baza dla bombowców radzieckich, dzisiaejsze wojskowe zakłady lotnicze.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Hiup
Zasłużony dla SW



Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Kiełpin
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 20:19, 03 Kwi 2006    Temat postu: Re: fort Bema

warszawiak napisał:
Zbierając materiały na temat histori tego terenu od 1920 do 50 r w relacjach z okolicznymi mieszkańcami, natykam się na taką informacje iż od zakładów zbrojeniowych nr.1 do palmir biegł podziemny tunel.


Wiesz, taką legendę o podziemnym tunelu ma co drugi zamek w POlsce i co 3-ci dom na Starówce. Skąd te wnioski?

Do Palmir biegła kolejna wąskotorowa - a w zasadzie to odgałezienie kolejki między Dworcem Gdańskim z Palmirami biegło to fortu Bema. Widać to dokładnie na reprincie mapy z 1939 r.

Poza tym na początku lat 90-ych rozebrano bocznicę kolejową 'normalnotorową' od linii na Dw. Gdański - w tej chwili widac kawałek nasypu, resztę po drugiej stronie Trasy Toruńskiej.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
chrisfox
Senior



Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków

PostWysłany: Pon 22:37, 03 Kwi 2006    Temat postu: Re: fort Bema

Hiup napisał:

Do Palmir biegła kolejna wąskotorowa

Oj, moim zdaniem normalnotorowa.
Hiup napisał:

Poza tym na początku lat 90-ych rozebrano bocznicę kolejową 'normalnotorową' od linii na Dw. Gdański - w tej chwili widac kawałek nasypu, resztę po drugiej stronie Trasy Toruńskiej.

Możesz przybliżyć? Nie kwestionuję, tylko nie kojarzę.

p.s.
Do fortu Bema też prowadziła bocznica normalnotorowa. Ostatnie jej resztki w okolicach Ostrowieckiej zlikwidowano bardzo niedawno temu. Dziś już nie będę się kłócić - byłem tam tuż po rozbiórce - bodajże wiosną ubiegłego roku (ewentualnie rok wcześniej, nie mam pewności). Normalny tor (wchodzący na teren fortu) w dobrym stanie - stało jeszcze parę wagonów - na pewno istniał jeszcze w roku 1986.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
warszawiak
Senior



Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE

PostWysłany: Wto 11:10, 04 Kwi 2006    Temat postu:

Tory do fortu bema nyły normalnotorowe, główny wjazd znajdował się od strony lasku na kole. były tam dwie bramy po których jest pewien ślad w postaci nasypów ziemnych, rozmawiałem kiedys z pewnym kolejarzem który opowiadał jak to było w czasach swietności tego miejsca. N atym terenie była równierz parowozownia, czy moze ktoś wie w którym miejscu?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
chrisfox
Senior



Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków

PostWysłany: Wto 16:14, 04 Kwi 2006    Temat postu:

Nasypy ciężko dojrzeć, strasznie tam zarosło (między trasą a murem). W ubiegłym roku znalazłem jeszcze kilka podkładów. Wtedy były wyraźnie widoczne bramy (przy jednej coś w rodzaju bunkra) - jak dziś, nie wiem. Podtorza na terenie fortu dobrze zachowane. O parowozowni nic mi nie wiadomo.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
warszawiak
Senior



Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE

PostWysłany: Śro 10:43, 05 Kwi 2006    Temat postu:

Tam podkłady jak byłem zeszłego lata też widziałem, w środku rozwidlenia stoi nastawnia z lat 20 lub 30

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WERTTREW
Ojciec Założyciel



Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 302 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa, PL

PostWysłany: Śro 11:26, 05 Kwi 2006    Temat postu:

chrisfox napisał:
...Wtedy były wyraźnie widoczne bramy (przy jednej coś w rodzaju bunkra) ...

"Coś w rodzaju" stoi nadal i najwyaźniej słuzy za magazynek olejów silnikowych dla firemki opodal.
Resztki drugiego "bunkra" są kilkadziesiąt metrów dalej, ciut głębiej w lasku. Pozostałe już duuużo dalej!


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez WERTTREW dnia Śro 12:34, 05 Kwi 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
chrisfox
Senior



Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków

PostWysłany: Śro 11:33, 05 Kwi 2006    Temat postu:

Ludzie, gdzie wy łazicie? Po jakichś chaszczach z dala od zachodniej cywilizacji. Zgroza...

Coś mi się zdaje, że muszę wyciągnąć parę zupełnie prywatnych fotek z tego miejsca sprzed lat (już Wink) kilkudziesięciu. Tylko uprzedzam, będą propagować niemoralny i niezdrowy styl życia Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
chrisfox
Senior



Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków

PostWysłany: Śro 11:46, 05 Kwi 2006    Temat postu:

Tak szybciutko:

Wars wita...





Wars żegna...



Było tam jeszcze parę cystern, które na koniec zdążyły zagrać w filmie "Mów mi Rockefeller".


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WERTTREW
Ojciec Założyciel



Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 302 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa, PL

PostWysłany: Śro 12:36, 05 Kwi 2006    Temat postu:

No i niech ktoś teraz powie, że okolice F. Bema nie są interesujące! Cool

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
warszawiak
Senior



Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE

PostWysłany: Czw 11:31, 06 Kwi 2006    Temat postu:

Aż się robi miło. . . A te bunkry to bardzo ciekawa sprawa...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Zbig
Senior



Dołączył: 09 Mar 2006
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Z Puszczy
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 0:04, 07 Kwi 2006    Temat postu:

[link widoczny dla zalogowanych]
Mam nadzieję, że działa. Zawsze jest ten pierwszy raz... Embarassed
Tory, jak pisał już Chrisfox miały normalny rozstaw. Stały na nich puste cysterny, które ponoć miały „odparować przed przetopieniem" [1]. Niektóre były rozprute.
Niedaleko tego miejsca znajdował się inny obiekt, który może określą spece od urządzeń lotniskowych. Dziś w tym miejscu jest okrągły klomb [2]. Była to okrągła platforma na konstrukcji pod która były ślady po zamontowanych silnikach, które chyba ja obracały. W betonie na poziomie gruntu dookoła tego „ustrojstwa” były wtopione małe, metalowe tabliczki z numeracja kątów. Sama platforma była również na poziomie gruntu, także bez problemu można było na nią wjechać i zjechać.


1. W tym mniej więcej miejscu znajdowały się jeszcze drugiej połowie lat osiemdziesiątych „normalne” tory.
2. Klomb – maszyna do „obracania”
3. ul. Widawska
4. ul.
5. tuż za kadrem jest dawna wieża kontrolna (obecnie z lecznica weterynaryjną).
6. Hangar, obecnie robiący za parking
7. ul. Ks. Bolesława (jedzie obok zakładów lotniczych)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
chrisfox
Senior



Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków

PostWysłany: Pią 9:29, 07 Kwi 2006    Temat postu:

Mówimy o tych samych bocznicach, aczkolwiek w różnych miejscach. Ja pisałem o okolicy pomiędzy fortem a cmentarzem.

Zabawne, że dziś lepiej widać ślady z góry, niż z odległości paru metrów.
Tak to wygląda:

[link widoczny dla zalogowanych]

A tu dodałem opis. Czerwone linie pokazują przebieg torów, zielona granicę (mur) fortu.

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna -> Zasłyszane opowieści i "legendy" Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Następny
Strona 1 z 8

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin