|
Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Stroroom WERTTREW'a
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
warszawiak
Senior
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE
|
Wysłany: Nie 19:25, 09 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
Tak nastawnia choć ma dosc dziwny kształt i wysokość. Spotkałem sie z miejscowa nazwą tego obiektu "BUNKIER"
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
warszawiak
Senior
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE
|
Wysłany: Śro 18:47, 22 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
A wracając do tamatu wspomniana już przezemnie w wątku o stanowiskach artyleryjskim w liceum na Rogalińskiej, firma "Willy Keymer-Hoch-Tief und Strassenbau" miała baustelle w forcie Bema
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WERTTREW
Ojciec Założyciel
Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, PL
|
Wysłany: Czw 11:08, 23 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
A co to jest "baustelle"?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
maciejszkocki
Don Penetratore
Dołączył: 14 Mar 2006
Posty: 2825
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 43 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: z Mokotowa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 11:20, 23 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
dosłownie stanowisko budowy
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WERTTREW
Ojciec Założyciel
Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, PL
|
Wysłany: Czw 11:32, 23 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
OK, ale jak to się tłumaczyło w wojennej rzeczywistości? To miało być coś konkretnego?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
warszawiak
Senior
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE
|
Wysłany: Czw 15:00, 23 Lis 2006 Temat postu: |
|
|
miała to być budowa czegoś
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
warszawiak
Senior
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE
|
Wysłany: Pon 13:39, 25 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
a tu kilka zdjęć z 1940 r
[link widoczny dla zalogowanych]
wjazd
[link widoczny dla zalogowanych]
jeden z budynków
[link widoczny dla zalogowanych]
żołnież luftwaffe
[link widoczny dla zalogowanych]
wrak tankietki koło istniejącego budynku
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
warszawiak
Senior
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE
|
Wysłany: Śro 18:10, 21 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
No to pora odkurzyc nieco ten temat. I tu pytanie do kolegów bywajacych w tym terenie przed budową trasy AK. Od pewnego czasu usilnie szukam fotki schronu jaki został rozebrany podczas budowy tejże trasy. Schron stał na dzisiejszym zakrecie trasy na rogu muru dawnej WA 1 czy może ktoś posiada jego foty?? Chocby przynajmniej jedną z oddali?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
otto
Senior
Dołączył: 26 Maj 2006
Posty: 345
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa-wawer
|
Wysłany: Śro 18:33, 21 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
chodzi o ten piąty z schronów w lasku na kole? a czy patrzyłeś na ortofotomapę?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
warszawiak
Senior
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 782
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 6 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: WARSZAWA ŚRÓDMIESCIE
|
Wysłany: Śro 19:24, 21 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Szósty. patrzyłem widać ale wolałbym cos bliższego
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WERTTREW
Ojciec Założyciel
Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, PL
|
Wysłany: Czw 10:28, 22 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
warszawiak napisał: | Szósty. patrzyłem widać ale wolałbym cos bliższego |
... i może bardziej z boku, no nie?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ksiezyc_nad_gieesem
Dołączył: 01 Gru 2006
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Ciecierzyn
|
Wysłany: Czw 21:54, 22 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Ja jeszcze w sprawie waskotorowki do Palmir.
Pod ponizszym linkiem jest fragment mapy z 1922 roku i jak widac jest tam zaznaczona linia "na moje oko" waskotorowa. Jak widac, czesciowo, do Mlocin jest juz wybudowana. Co ciekawe, nie konczy sie w Palmirach tylko nad Wisla w okolicy Zakroczymia.
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam serdecznie i ocznie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrisfox
Senior
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków
|
Wysłany: Czw 23:01, 22 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
ksiezyc_nad_gieesem napisał: | linia "na moje oko" waskotorowa |
Na moje oko też, ale za pomocą linijki stwierdziłem, że jednak oznaczono ją prawidłowo - jako normalną jednotorową. Łatwo zresztą porównać z innymi normalnotorowymi bocznicami odchodzącymi od linii obwodowej. Co zaś się tyczy tego, dokąd projektowana trasa na mapie prowadzi - takie były założenia.
Pozdrawiam serdecznie i normalnotorowo
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
ksiezyc_nad_gieesem
Dołączył: 01 Gru 2006
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Ciecierzyn
|
Wysłany: Czw 23:38, 22 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Policzylem pixele i rzeczywiscie ona jest ponad wszelka watpliwosc normalnotorowa. W takim razie mozna postawic teze, ze ww linia powstala (przynajmniej czesciowo) w pierwszej polowie lat 20-tych.
Pozostaje jeszcze do wyjasnienia kwestia zastosowania ww linii (bede obstawial militarne, a co mnie tam) oraz przyczyny jej upublicznienia (rozbudowa aglomeracji warszawskiej o ile takowa w tym kierunku wystepowala) bez posrednictwa przewoznika narodowego (jak to sie ladnie nazywa).
Pozdrawiam serdecznie i normalnotorowo.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Paweł Mierosławski
Junior
Dołączył: 13 Wrz 2006
Posty: 91
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Pon 10:18, 26 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
ksiezyc_nad_gieesem napisał: | mozna postawic teze, ze ww linia powstala (przynajmniej czesciowo) w pierwszej polowie lat 20-tych.
Pozostaje jeszcze do wyjasnienia kwestia zastosowania ww linii (bede obstawial militarne, a co mnie tam) oraz przyczyny jej upublicznienia |
Linia była planowana już przed pierwsża wojną światową. Mam w swoich zbiorach pismo z rosyjskiego Ministerstwa Komunikacji (MPS) zawiadamiające o rozpatrywaniu sprawy koncesji na linię Warszawa- Łomianki (rok 1913) jako linii publicznej.
Natomiast linia po wybudowaniu "podstawowo" służyła celom militarnym - posiadając bardzo rozbudowane bocznice w magazynach amunicyjnych w Palmirach.
Przebieg tych bocznic (ślady po nich) bardzo dobrze zaznaczono na mapie powiatowej 1:20000 z 1956 roku.
W opublikowanych wspomnieniach kolejarzy przewinął się watek ściągania podczas oblężenia Warszawy wagonów z amunicją z linii łomiankowskiej na dw. Gdański. O ile pamiętam, to uczestnicy tej akcji otrzymali odznaczenia wojskowe, były tez ofiary.
Linię na pewno eksploatowali Niemcy w czasie okupacji. Dyrektorka mojej szkoły sredniej, mieszkająca przy Krasińskiego 20 (po przekątnej do klasztoru) wspominała, że około 1943 roku nocą, żołnierze wegierscy przywieźli znietrzeźwiałego mieszkańca tego domu. Gościa o mało nie przejechali drezyną motorową - leżał na torze, czy też bardzo blisko toru. Wegrzy przywieźli go do domu wojskową ciężarówką, napędziwszy mieszkańcom stracha - bo wiadomo, co wtedy oznaczała w nocy ciężarówka, umundurowani ludzie i ostry dzwonek do bramy.
Trzeba jeszcze dodac, ze od linii łomiankowskiej odchodziło szereg bocznic szlakowych - pierwsza licząc od dworca do zakładów Opla (?), jedna z kolejnych do CIWF.
Ruch osobowy prowadzony był z przerwami. Ciekawostką może być to, że w rozkłądach jazdy więcej pociągów jest przewidzianych w niedziele i święta niż w dni powszednie. Z linii tej zachował mi się bilet.
Pozdrawiam
Paweł Mierosławski
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|