|
Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Stroroom WERTTREW'a
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 11:44, 20 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Jak kogoś interesuje, co zostało po tej kolejce w Dziekanowie w KPN.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrisfox
Senior
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków
|
Wysłany: Czw 11:57, 20 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
To ostatnie aż wydaje się za szerokie. Może robiąc drogę, trochę dosypali z boku?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 18:39, 20 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Też mi się wydaje, ze zostało to nadsypane to tych przepisowych 5 m szerokości. Niemniej nigdzie nie znalazłem kamieni charakterystycznych dla podsypek kolejowych, wiec gdybym nie widział że to tam ma być, to bym nie zgadł. Z tego co pamietam resztki jakiś konstrukcji są w Palmirach - przy okazji tam zajrzę.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrisfox
Senior
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków
|
Wysłany: Czw 20:07, 20 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Być może brak kamieni wynika z technologii rozbiórki linii - znam wiele starych nasypów, z których podsypka najwyraźniej została usunięta po demontażu torów. Może i tu tak było.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
loud
Senior
Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 264
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Wto 20:42, 25 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Wydaje mi się, że do końca nie zostało wyjaśnione i zapewne nie będzie ale chciałem stwierdzić z całą stanowczością, że linia Warszawa Gdańska - Łomianki i dalej do Składnicy amunicji w Palmirach była normalnotorowa.
Nie mogły jeździć na niej parowozy typu TKh 49 z prostego względu - w tym czasie ich jeszcze nie było. Są to powojenne parowozy przemysłowe produkowane przez Fablok w Chrzanowie.
Dodatek do Słuzbowego Rozkładu Jazdy PKP DOKP Warszawa ważny od dnia 5 maja 1936 r. przewiduje dla pociągów osobowych w rel. Warszawa Gdańska - Łomianki skład zestawiony z trzech dwuosiowych wagonów klasy trzeciej w dni robocze, natomiast w dni świąteczne takich wagonów było w składzie 5. Pociągi były prowadzone parowozami serii Ti 4 z Parowozowni Warszawa Gdańska. Dziś w Łomiankach jedynym śladem po kolei jest ulica Kolejowa tak jak w
Karczewie ul. Kolejkowa a w Starej Miłośnie ul. Tramwajowa. Ślady rozlicznych bocznic, podchodzących pod składy amunicji znajdziemy bez trudu w Palmirach.
Zachowało się też kilka betonowych mostków - przepustów na niektórych torowiskach.
Warto też dodać, że Palmiry miały też linię wąskotorową. Ale podciągniętą od strony Modlina w ostatnich dniach przed wybuchem wojny. Linia ta służyła do przewozu amunicji dla Twierdzy Modlin.
Serdecznie pozdrawiam
ktoś
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 22:24, 25 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
No nie do konca.
1. Przede wszystkim akurat kolejowa w Lomiankach jest najmniej wyraznym sladem kolejki. Chocby dlatego, ze jest to 4-o pasmowa trasa Warszawa-Gdansk Bardziej przekonuje mnie ulica Lutza kolo Dziekanowa i Stary Tor w Burakowie.
2. TKh 49 byly produkowane przed wojna. A ze sie nie zachowaly egzemplarze przedwojenne, to juz inna inszosc. Te z Fabloku to juz powojenna rzeczywistosc.
3. Gdzie zachowaly sie te mostki? Ja nie znalazlem zadnego.
4. Nasypy w Palmirach widac na mapie KPN - przy okazji wrzuce tutaj.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
loud
Senior
Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 264
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Śro 7:51, 26 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Oczywiście, że nie do końca
1. Doskonale sobie zdaje sprawe, że na ulicy Kolejowej dziś nie znajdziemy żadnych śladów. Pisząc o tym , chciałem tylko przypomnieć przebieg trasy tak samo jak i w Starej Miłośnie /Tramwajowa/ czy w Karczewie /Kolejkowa - choć ta nie przebiegała trasą kolejki tylko dochodziła do stacji/. Niemniej tabliczki z nazwami ulic szybciej wskażą mniej doświadczonym poszukiwaczom dawne torowiska. Plant kolei z Łomianek do Palmir zaczyna być widoczny po lewej stronie trasy za jakaś firmą wydawniczą. / nie pamietam nazwy /.
2. Powtórzę - Parowozy serii TKh 49 były produkowane po wojnie.
3. Mostki zachowały się w Puszczy Kampinoskiej - jeden po lewej stronie drogi do Palmir, nawet w niedalekiej odległości od drogi a drugi na pętli od strony jak się nie mylę północnej. Zresztą zachowana jest LOKOMOTYWOWNIA. Kilka lat temu wskazał nam ją jeden z okolicznych mieszkańców. Lokomotywownia była przygotowywana do obsługi małych lokomotyw spalinowych, które pracowały na terenie składnicy. Z relacji mieszkańców wynika, że doprowadzały one wagony z Łomianek do Palmir. Maszynistą jednej z nich był Polak pochodzenia niemieckiego, zamieszkały gdzieś w pobliżu. Usłyszałem nawet wtedy nazwisko ale dziś już nie pamiętam.
Aha, lokomotywownia nie została oddana do użytku.
Pozdrawiam
ktoś
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrisfox
Senior
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków
|
Wysłany: Śro 10:05, 26 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
ktoś napisał: |
Parowozy serii TKh 49 były produkowane po wojnie.
|
...na co zresztą wskazuje oznaczenie. Niemniej (wszyscy tak podają - choćby strona skansenu w Chabówce), konstrukcja jest przedwojenna. Podaję za ogólnodostępnymi informacjami - w roku 1927 wyprodukowano jeden egzemplarz, potem dalsze cztery (i - zdaje się - jeden z nich jeździł do Palmir), w 1929 dalsze trzy. Oczywiście nazywały się wówczas inaczej, były też drobne różnice w konstrukcji, umożliwiające uzyskanie wyższej mocy (przed wojną 450, później 400 KM).
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 10:10, 26 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
ktoś napisał: |
3. Mostki zachowały się w Puszczy Kampinoskiej - jeden po lewej stronie drogi do Palmir, nawet w niedalekiej odległości od drogi a drugi na pętli od strony jak się nie mylę północnej. Zresztą zachowana jest LOKOMOTYWOWNIA. Kilka lat temu wskazał nam ją jeden z okolicznych mieszkańców. Lokomotywownia była przygotowywana do obsługi małych lokomotyw spalinowych, które pracowały na terenie składnicy. Z relacji mieszkańców wynika, że doprowadzały one wagony z Łomianek do Palmir. Maszynistą jednej z nich był Polak pochodzenia niemieckiego, zamieszkały gdzieś w pobliżu. Usłyszałem nawet wtedy nazwisko ale dziś już nie pamiętam.
Aha, lokomotywownia nie została oddana do użytku.
Pozdrawiam
ktoś |
W którym miejscu ta lokomotywownia?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
loud
Senior
Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 264
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Śro 10:29, 26 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
W budunku lokomotywowni dziś się mieszczą zdaję się jakieś magazyny Straży Pożarnej.
Pozdrawiam
ktoś
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 11:27, 26 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
ktoś napisał: | W budunku lokomotywowni dziś się mieszczą zdaję się jakieś magazyny Straży Pożarnej.
Pozdrawiam
ktoś |
A coś bliżej?
Znalazłem takie coś:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
loud
Senior
Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 264
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Śro 11:55, 26 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Bliżej, bliżej.
Wcale nie jest tak blisko jak by się wydawało. Ale napewno bliżej z Łomianek niż z Warszawy.
Pamietam, że kilka lat temu razem z kolegą pozostawiliśmy samochód na parkingu w Palmirach na skraju Puszczy i dalej pieszo dawnym torowiskiem udaliśmy się w kierunku płn- zach. Dziś nie określę ile kilometrów przeszliśmy ale patrząc na mapę widzę, że odległość d. torem od wspomninego parkingu do okolic Cmentarza to 8-9 km. Torowisko zatacza petlę/na niej jeden z przepustów/, od której odchodzą dawne nasypy. Na skraju Puszczy są w tym rejonie miejscowości Kaliszki i Janówek. I to gdzieś w tych okolicach się znajduje. Zresztą skoro są magazyny to musi tam dochodzić jakas przynajmniej utwardzona droga. O tym obiekcie dowiedziedzieliśmy się w trakcie wędrówki od spotkanego w lesie mężczyzny. Myślę, że ktoś ze starszych mieszkańców Palmir badź Kaliszek czy Janówka bez problemu wskaże właściwą drogę.
Życzę udanego spaceru.
Pozdrawiam
ktoś
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
loud
Senior
Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 264
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Śro 12:14, 26 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Jeszcze coś gwoli uściślenia.
Oczywiście nie chodzi o Zamczysko, gdzie też jest coś związane ze Strażą Pożarną i też tam dochodziła kolej ale tym razem wąskotorowa leśna o szerokości 600 mm.
A ze wspomnień pamiętam jak w latach siedemdziesiątych wracałem autobusem z Mazur, oczywiście przez Łomianki i oczywiście starą drogą. Wtedy moją uwagę przykuł wysoki nasyp w Łomiankach. Jeden ze straszych kolegów wspominał, że jeszcze kilka lat po wojnie na linii stały stare słupy od semaforów i tarcz ostrzegawczych.
Dziś w czasach powszechnego zbieractwa /czytajcie kradzieży i dewastacji/ długo by nie ustały.
Pozdrawiam
ktoś
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 0:25, 27 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Możesz coś wiecej powiedziec na podstawie tej mapy?
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
loud
Senior
Dołączył: 25 Kwi 2006
Posty: 264
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Czw 8:03, 27 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Witam
Na mapie jest zaznaczony betonowy mostek znajdujący się na Wilczej Strudze przy Palmirskiej Drodze.
Lokomotywownia jak dobrze pamiętam znajduje się gdzieś pomiędzy Kaliszkami a Łosią Wólką. Może droga prowadząca od Palm. Drogi do Łosiej Wólki prowadzi właśnie do tej lokomotywowni. Mogę dokładnie nie pamietać ale jest to spory budynek na ogrodzonym terenie.
Drugi mostek a właściwie przepust jest w pobliżu Janówka.
Linia kolejowa na mapie jest zaznaczona do okolic rezerwatu Kaliszki.
Przedłużenie tej linii - droga idąca łukiem na południe to głowny dojazd kolejowy do Składnicy.
Pozdrawiam
ktoś
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|