|
Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Stroroom WERTTREW'a
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 22:13, 09 Kwi 2006 Temat postu: Re: fort Bema |
|
|
chrisfox napisał: | Hiup napisał: |
Do Palmir biegła kolejna wąskotorowa
|
Oj, moim zdaniem normalnotorowa. |
Za [link widoczny dla zalogowanych]
Cytat: |
W roku 1927 koncern "Siła i Światło", będący właścicielem wielu
przedsiębiorstw branży elektrotechnicznej i elektroenergetycznej został
głównym udziałowcem spółki "Kolej Elektryczna Warszawa - Młociny - Modlin",
która prowadziła ruch na linii: Warszawa Gdańska - Łomianki - Palmiry i mimo
przymiotnika elektryczna nigdy nie została zelektryfikowana i przez cały
okres swojego istnienia była obsługiwaną trakcją parową. Linia została
poprowadzona od dworca Gdańskiego wzdłuż ulicy Burakowskiej, okolicą Hali
Marymonckiej, wzdłuż ulicy Marymonckiej, obecnej ulicy Pułkowej, przez
Łomianki, Dziekanów Leśny, Sadowę, Łomnę Las, Palmiry do składu broni
w Kazuniu. Uruchomiono ją w roku 1929, obsługiwała w minimalnym stopniu ruch
pasażerski - w składzie towarowym , pierwszy wagon za lokomotywą był
pasażerski. Rozkład z 1933 roku przedstawiał 4 takie kursy między
Dw.Gdańskim, a Palmirami. Linia była obsługiwana parowozami TKh49, które były
ekonomiczne w zużyciu paliwa i rozwijały prędkość do 45km/h.
Linia dotrwała do roku 1943, kiedy to została przez wojsko niemieckie
rozebrana. Warto dodać, że w planach była budowa mostu kolejowego przez Wisłę
i połączenie tej linii z trasą kolejową na Pomorze. Kryzys lat trzydziestych
spowodował zarzucenie tych planów.
W Łomiankach linia przebiegała od Burakowa wzdłuż ul.Kolejowej (stąd nazwa),
Lutza, wzdłuż granicy lasu i wsi Dziekanów Leśny, przez Sadowę, Łomnę Las,
Palmiry. Była to linia o znaczeniu dużym znaczeniu strategicznym (transport
broni), stąd przebieg zdala od terenów zamieszkałych. Niestety to też
spowodowało, że po wyzwoleniu trasy tej nie odbudowano.
Dziś patrząc na mapę uwagę zwraca droga z Łomianek do Palmir idealnie prosta,
utwardzona tłuczoną cegłą, która jest pozostałością nasypu. |
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Hiup dnia Nie 22:45, 09 Kwi 2006, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrisfox
Senior
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków
|
Wysłany: Nie 22:28, 09 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Dziękuję za ten fragment (ciekawy), choć nie rozumiem, w jakim kontekście pojawiam się ponad nim To wygląda trochę tak, jakby ów obszerny cytat miał świadczyć przeciwko głoszonej przeze mnie tezie, że linia do Palmir była normalnotorowa. Tymczasem już informacje o tym, że biegła od Dw. Gdańskiego, jak też, że planowano ją przedłużyć i połaczyć z linią na Pomorze, sugerują coś innego...
Nie od rzeczy będzie dodać, że TKh49 jest parowozem na tor normalny
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 22:43, 09 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Spójrz na mapę z 1946 r.
[link widoczny dla zalogowanych]
No i widoczna jest na mapie działań grupy AK Kampinos:
[link widoczny dla zalogowanych]
To jeśli chodzi o dyskusje na temat istnienia lub nie i jej przebiegu.
Na temat kolejki więcej tutaj:
[link widoczny dla zalogowanych]
Cytat: | Linia kolejowa została uruchomiona w 1929 roku i prowadziła z Dworca
Gdańskiego, wzdłuż ul. Marymonckiej, do filii Składnicy Amunicyjnej nr 1 w
Palmirach. Składnica nie znajdowała się oczywiście w samej wsi, ale w Puszczy
Kampinoskiej, zatem za Palmirami tory skręcały o 90 stopni w lewo i biegły w
las, równolegle do wojskowej, dwupasmowej drogi, osłoniętej przed obserwacją z
powietrza sieciami maskującymi, rozpiętymi na drzewach. W lesie rozczapierzały
się na kilkanaście bocznic, wzdłuż których usytuowane były prochownie.
Na mapie Warszawskiego Węzła Kolejowego z 1939 widziałem niezrealizowany
projekt przedłużenia linii przez nowy most na Wiśle do Nowego Dworu.
We wrześniu 1939 Wojsko Polskie chciało utrzymać Palmiry jako magazyn amunicji
dla walczących Modlina i Warszawy. Nie udało się to - część zapasów zdołano
ewakuować (zapewne użyto w tym celu kolejki), część trzeba było wysadzić.
|
I jeszcze jedna mapa:
[link widoczny dla zalogowanych]
Wyraźnie inaczej zaznaczona jest np. linia kolejowa do Zegrza, a inaczej do Modlina.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrisfox
Senior
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków
|
Wysłany: Nie 23:12, 09 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Zaraz, uporządkujmy to, bo się nie połapię.
1. (po pierwsze)
Hiup napisał: | Spójrz na mapę z 1946 r.
[link widoczny dla zalogowanych]
No i widoczna jest na mapie działań grupy AK Kampinos:
[link widoczny dla zalogowanych]
To jeśli chodzi o dyskusje na temat istnienia lub nie i jej przebiegu.
|
Czyżbym gdziekolwiek (może już nie pamiętam) kwestionował jej istnienie, czy też przebieg?
2. (po drugie)
Hiup napisał: |
Na temat kolejki więcej tutaj:
[link widoczny dla zalogowanych]
Cytat: | Linia kolejowa została uruchomiona w 1929 roku i prowadziła z Dworca
Gdańskiego, wzdłuż ul. Marymonckiej, do filii Składnicy Amunicyjnej nr 1 w
Palmirach. Składnica nie znajdowała się oczywiście w samej wsi, ale w Puszczy
Kampinoskiej, zatem za Palmirami tory skręcały o 90 stopni w lewo i biegły w
las, równolegle do wojskowej, dwupasmowej drogi, osłoniętej przed obserwacją z
powietrza sieciami maskującymi, rozpiętymi na drzewach. W lesie rozczapierzały
się na kilkanaście bocznic, wzdłuż których usytuowane były prochownie.
Na mapie Warszawskiego Węzła Kolejowego z 1939 widziałem niezrealizowany
projekt przedłużenia linii przez nowy most na Wiśle do Nowego Dworu.
We wrześniu 1939 Wojsko Polskie chciało utrzymać Palmiry jako magazyn amunicji
dla walczących Modlina i Warszawy. Nie udało się to - część zapasów zdołano
ewakuować (zapewne użyto w tym celu kolejki), część trzeba było wysadzić.
|
I jeszcze jedna mapa:
[link widoczny dla zalogowanych]
Wyraźnie inaczej zaznaczona jest np. linia kolejowa do Zegrza, a inaczej do Modlina. |
No tak... A świadczy to o czymś? Być może chodziło tu o odrębną symbolikę dla linii jedno- i dwutorowej. Odcinek Nw. Dwór-Zegrze, był chyba (mogę się mylić, ale raczej nie) jednotorowy, linia do Palmir pewnie też. Zwróć uwagę - na tej mapie akurat marnie to widać (konkretnie, nie widać w ogóle) - że niewątpliwie wąskotorowa linia do Radzymina, jest oznaczona jeszcze inaczej (cieniej).
Dla rozjaśnienia sobie w skołowanej łepetynie, zadam jeszcze raz pytanie: czy uważasz, że linia do Palmir była wąskotorowa?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 0:03, 10 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Nie mam dowodów na szerokość torów.
Szerokość nasypu może być pozostałością i po tym i po tym - w tej chwili jest zbyt rozmyty.
Szeroko w świadomości zakorzeniona jest jako wąskotorowa (może przez analogie do kolejki sochaczewskiej do tartaku w Piaskach Królewskich).
Z tego co wyczytałem, kolejka ta nie osiagała zawrotnych prędkości i stąd może wszystko sie wzięło.
Być może faktycznie był to 1 tor normalnotorowy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrisfox
Senior
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków
|
Wysłany: Pon 7:43, 10 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Stanowczo była normalnotorowa. Sam przytaczasz na to niezbity dowód - typ parowozu. Ponadto znane są choćby rozmaite mapy, które też to potwierdzają. Jeśli znajdę chwilę, wrzucę jakieś obrazki - choćby nieco lepszy skan mapy, na którą się powoływałeś.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 9:05, 10 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Bardzo chętnie coś zobaczę.
Ja mogę wrzucić fotki kawałków nasypu i jak dotrę, to może i śladów po stacji w Dziekanowie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 9:08, 10 Kwi 2006 Temat postu: Re: fort Bema |
|
|
Cytat: |
Linia była obsługiwana parowozami TKh49, które były
ekonomiczne w zużyciu paliwa i rozwijały prędkość do 45km/h.
|
Za:
[link widoczny dla zalogowanych]
Cytat: |
Pierwszy parowóz tej serii został zbudowany w FabLoku w lipcu 1927 roku na zamówienie koncernu Skarboferm (Polskie Kopalnie Skarbowe na Górnym Śląsku). W następnych latach wykonano po jednej sztuce tego parowozu dla czterech różnych przedsiębiorstw. Kocioł na parę nasyconą, z przepustnicą suwakową połączony był z ostoją za pomocą skrzyni poddymniczej i 2 blach wahadłowych. Parowozy wyposażano m.in. w: stawidło Heusingera z nastawnicą dźwigniową, hamulec ręczny, przerzutowy oraz próżniowy Hardyego (w jednym egzemplarzu-Westinghouse'a). Płomieniówki były stalowe. Parowozy były ekonomiczne w eksploatacji. Prowadziły również ruch pasażerski na lini Warszawa-Młociny-Łomianki. W 1929 roku zbudowano trzy dalsze egzemplarze o identycznych parametrach technicznych. Od pierwowzoru różniły się kilkoma szczegółami technicznymi i zewnętrznie-wyglądem budki maszynisty i niższym kominem. Masa zmodernizowanych parowozów była o 1,2 tony mniejsza od poprzednika. W latach 1947-1962, na podstawie zachowanej dokumentacji technicznej budowano parowozy nazywane tak jak huta dla której pierwotnie je przeznaczono-"Ferrum".W latach 1953-1963 wyeksportowano 83 sztuki do Chin, Rumuni i Węgier. Prezentowany egzemplarz został wyprodukowany w 1961 roku (nr fabryczny 5695). Został przekazany do Skansenu przez Hutę Florian w Świętochłowicach. Jest najmłodszym czynnym parowozem w Skansenie.
I fotka na torach:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrisfox
Senior
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków
|
Wysłany: Pon 9:20, 10 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Owszem, znam ten opis
Więc jeszcze spójrzmy na mapę WIG z roku 1933:
[link widoczny dla zalogowanych]
Tu wyraźnie widać trzy rodzaje oznaczeń linii kolejowych: dwutorowej, jednotorowej (do Łomianek, fortu Bema, magazynów na Stawkach, czy choćby fragmentów koło stacji Praga) i wąskotorowej (kolejka jabłonowska). Między tymi ostatnimi jest różnica w szerokości i długości fragmentów czarnych i białych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 9:21, 10 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Racja - na zoomie widać to lepiej.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 0:46, 16 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
[link widoczny dla zalogowanych]
Fotka ciuchci do Palmir. Podobno.
Prawda, że różni się od powojennej?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrisfox
Senior
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków
|
Wysłany: Nie 7:49, 16 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Tak całkiem szczerze, kompletnie mi to na tę linię (ani te czasy a może nawet ten kontynent) nie wygląda. Bardziej na lekko opóźniony prima aprilis
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 15:42, 17 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Zdjecie bylo samo z siebie nieopisane i pochodzi z forum lomiankowskiego.
Przy czym tez budzi moje spore watpliwosci. Roboczo wlozylbym je miedzy bajki - niemniej jeden czlowiek obiecuje mi zdjecie z tej linii z domowego archiwum. Wtedy sie dowiemy ile bylo torow
Może cos wiecej znajde w książce:
E. Pustoła-Kozłowska, M. Konopka, K. Pacuski, P. Urbaniak
Dawne Łomianki – historia, ludzie, zabytki
Drograf Mariusz Drąg 2005
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
chrisfox
Senior
Dołączył: 10 Lut 2006
Posty: 2328
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Targówek - trzecia chałupa od drogi na Wyszków
|
Wysłany: Wto 8:56, 18 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Bynajmniej nie usiłuję tu występować jako znawca, niemniej odrobinę pojęcia o kolei chyba mam. Zdjęcie wrzucono na zasadzie "pociąg, jak pociąg, przecież mógł tam taki jeździć", z chęci pokazania się (niektórzy to lubią ), lub po prostu dla kawału. Niniejszym stawiam ambitną tezę, że obrazek przedstawia Amerykę i widać na nim standardowy tamtejszy pociąg dalekobieżny. Parowóz posiada charakterystyczny zgarniacz (to te listewki nad torem ), o ile mi wiadomo, nigdy w takim kształcie nie stosowany w naszym klimacie, gdzie służy przede wszystkim do usuwania śniegu. Także wagony są dość typowe - tyle, że nie dla Europy. I jeszcze drobiazg, o którym sam piszesz: "obsługiwała w minimalnym stopniu ruch
pasażerski - w składzie towarowym , pierwszy wagon za lokomotywą był pasażerski".
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hiup
Zasłużony dla SW
Dołączył: 16 Mar 2006
Posty: 710
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Kiełpin Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 9:48, 18 Kwi 2006 Temat postu: |
|
|
Zgadzam sie z przedmówcą
Moze w tym tygodniu bede na Forcie Bema - moge cos pstryknac.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|