|
Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Stroroom WERTTREW'a
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zjawa1
Senior
Dołączył: 11 Gru 2007
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 29 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: w-wa
|
Wysłany: Wto 18:28, 04 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Niemcy używałi go (RWD 11 Wola) jako samolot transportowy, natomiast turecki THK-5A TURKEN (c/n 503 / OY-ACK) latał jako lekki samolot sanitarny.
[link widoczny dla zalogowanych]
Uploaded with [link widoczny dla zalogowanych]
Mam wrażenie, że RWD 11 był inspiracją dla czeskich projektantów
(Aero - 45)
[link widoczny dla zalogowanych]
Uploaded with [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez zjawa1 dnia Wto 19:29, 04 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Pilot44
Senior
Dołączył: 09 Cze 2009
Posty: 203
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/7
Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 19:27, 04 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Na zdjęciu jest sanitarny samolot THK-5. Charakterystyczne są małe okrągłe okienka. THK-5A to jego przeróbka na samolot pasażerski, z dużymi oknami. Nazwano go póżniej THK-10, a po zmianie nazwy wytwórni MKEK-5 (monografia "Samoloty RWD").
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zjawa1
Senior
Dołączył: 11 Gru 2007
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 29 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: w-wa
|
Wysłany: Wto 22:53, 04 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
I znowu mamy rozdźwięk między tekstem a ikonografią.
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WERTTREW
Ojciec Założyciel
Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, PL
|
Wysłany: Wto 23:11, 04 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
A ja mam rozdźwięk między Okęciem, a identyfikacją samolotów! Panowie zróbcie sobie temat w "Piszta co chceta" i identyfikujcie samoloty do woli!
Albo nie sam to zrobię, zanim dostane palpitacji wszystkiego ...
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez WERTTREW dnia Wto 23:13, 04 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zjawa1
Senior
Dołączył: 11 Gru 2007
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 29 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: w-wa
|
Wysłany: Wto 23:26, 04 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Czy mam rozumieć, że OZ kwestionuje pobyt tureckich samolotów na Okęciu w w okresie przedwojennym ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WERTTREW
Ojciec Założyciel
Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, PL
|
Wysłany: Śro 0:00, 05 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
zjawa1 napisał: | Czy mam rozumieć, że OZ kwestionuje pobyt tureckich samolotów na Okęciu w w okresie przedwojennym ? |
Ja nawet nie próbuje dyskutowac w tej materii, bo to mnie przerasta powoli.
Przepraszam, a z której Twojej wypowiedzi wynika, że piszesz o Okęciu? Mamy mowę o tureckim samolocie THK-5A (powstał zdaje się pod czujnym okiem p. Dulęby w 1945 r. więc pojawienie się go przed wojną zwłaszcza tą drugą światową byłoby chyba dośc trudne, ale kto to wie?). Później jest o samolocie czechosłowackim, powojennym z 1946 (z Czesi projektując go patrzyli raczej w niemieckie lotnicze pozostałości na swoim mało zniszczonym wojną terenie, niż na "turecką egzotykę"). W następnym poście (autorstwa Pilota44) jest wymieniona kolejna maszyna THK-10 (rozwinięcie THK-5A, więc tak sobie myślę, że zrobiono go później lub co najwyżej w 1945r.)
I to wszystko moim zdaniem ma sie nijak do przedwojennego Okęcia. Tylko tyle.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zjawa1
Senior
Dołączył: 11 Gru 2007
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 29 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: w-wa
|
Wysłany: Śro 1:29, 05 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Ok. Dzięki za przeniesienie tej dyskusji. Być może , że się deko zagolopowaliśmy w naszej polemice. Uważam jednak, że każda dyskusja jest lepsza niż totalny bezwład. Tym bardziej, że turecko-polskie koneksje lotnicze mają swoje odniesienie właśnie w tym czasie i w tym miejscu. Wątek Dulęby uważam za mało istotną dygresję (moje prywatne zdanie). Być może
popełniłem błąd wkładając temat RWD 11 w tym miejscu. Może powinienem wpisać temat kontraktu PZL 24, który zakończył się beznadziejną postawą naszych postsowieckich władz w temacie odzyskania PZL 24 po wojnie. Czeski ślad jest rzeczywiście mało istotny, polemizowałbym jednak z taką oceną, że Czesi po wojnie nawiązywali do niemieckich technologii lotniczych (jakim cudem?). To moje skromne zdanie w tym temacie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WERTTREW
Ojciec Założyciel
Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, PL
|
Wysłany: Śro 9:07, 05 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Może?
Dla mnie Stroroom Werttrew'a to przede wszystkim forum warszawskie i dlatego 70% działów dotyczy warszawskiej tematyki. Na dyskusje o samolotach, samochodach, etc. w szerszym wymiarze są takie miejsca jak "Piszta co chceta".
zjawa1 napisał: | Czeski ślad jest rzeczywiście mało istotny, polemizowałbym jednak z taką oceną, że Czesi po wojnie nawiązywali do niemieckich technologii lotniczych (jakim cudem?). To moje skromne zdanie w tym temacie. |
Tu nie ma "cudów". W Czechosłowacji Niemcy posiadali spore lotnicze zaplecze pordukcyjne, które nie uległo dewastacji po tzw. "wyzwoleniu" i sprytni nasi sąsiedzi z południa sporo po wojnie budowali stosując przetrenowaną w czasie ich okupacji nordycką technologię. Oczywiście maszyny dostały nowe oznaczenia (pooglądaj sobie takie samoloty jak np. "Avia S-199", czy "Avia CS-92").
Kwitła produkcja i innych "pozostałości". Budwano też własne konstrukcje, bazująca na wojennych doświadczeniach (cała rodzina "Zlinów"). Dla mnie takim "Aero-45" bliżej do doskonale znanych i w Czechosłowacji produkowanych konstrukcji Siebel'a niż (powtórzę się) - egzotycznym THK!
To moje zdanie i oczywiście możesz mieć własne.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez WERTTREW dnia Śro 9:36, 05 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zjawa1
Senior
Dołączył: 11 Gru 2007
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 29 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: w-wa
|
Wysłany: Śro 12:00, 05 Maj 2010 Temat postu: |
|
|
Oczywiście masz absolutną rację. Okęcie to nie jest dobre miejsce na tematy THK i Aero i fajnie, że wylądowały w tym wątku. Znam historię produkcji modeli Avia S-199 i CS-92, jednak w moim mniemaniu to były składaki powstałe z leżaków magazynowych. Pisząc o inspirującej roli RWD 11 miałem na myśli konstrukcję ( projekt - 1933, prototyp - 1936 ). W tym kontekście np Siebel Si - 204 ( albo raczej Siebel Fh 104, kto wie ?) mógł się wzorować na RWD 11.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez zjawa1 dnia Śro 12:42, 05 Maj 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|