Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE
Stroroom WERTTREW'a
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Pomniki komunikacji
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna -> Nasze odkrycia w całej Polsce
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jarek
Senior



Dołączył: 11 Sie 2010
Posty: 206
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Kosewko
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 22:27, 20 Sie 2011    Temat postu: Pomniki komunikacji

Witam, tramwaje w Jeleniej Górze zlikwidowano w 1969 roku ale do dzisiaj pamięć o nich jest żywa. Stoją tam aż trzy eksponaty w miejscach publicznych (wszystkie typu 4N produkcji Konstal Chorzów, ostatni po sporej modernizacji):
Podgórzyn -najwyżej położona w Polsce pętla tramwajowa - punkt sprzedaży biletów
[link widoczny dla zalogowanych]

Uploaded with [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Uploaded with [link widoczny dla zalogowanych]

Rynek - informacja turystyczna
[link widoczny dla zalogowanych]

Uploaded with [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Uploaded with [link widoczny dla zalogowanych]

Zajezdnia MPK - napis w "filmie" mówi wszystko
[link widoczny dla zalogowanych]

Uploaded with [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Uploaded with [link widoczny dla zalogowanych]

Czy są jeszcze gdzieś w Polsce podobne pomniki komunikacji zbiorowej (bez względu na rodzaj transportu)?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lawor11
Moderator



Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1785
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 24 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Sob 23:48, 20 Sie 2011    Temat postu:

Ale to pięknie wygląda! Tramwaje w mieście

Ale tramwaje w górach, to raczej dość zaskakujące połączenie Shocked

Bardzo lubię te stare N-ki, jako brzdąc się nimi woziłem we Wrocku i wciąż mi było mało Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
oelka
Moderator



Dołączył: 17 Gru 2006
Posty: 1303
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 36 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: MDM
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 2:16, 21 Sie 2011    Temat postu:

lawor11 napisał:
Ale to pięknie wygląda! Tramwaje w mieście

Ale tramwaje w górach, to raczej dość zaskakujące połączenie Shocked

Dlaczego? Przecież Podgórzyn to tuż koło Jeleniej Góry.
Poza tym proponuję odwiedzić choćby niektóre miasta niemieckie.

jarek napisał:
wszystkie typu 4N produkcji Konstal Chorzów, ostatni po sporej modernizacji

Nie. Żaden wagon w Jeleniej Górze nie jest typu 4N. Normalnotorowy wagon [link widoczny dla zalogowanych] powstał w 1956 roku w Konstalu jako typ N. [link widoczny dla zalogowanych] w Podgórzynie pochodzi z Bydgoszczy i należy do typu 5N1 (Konstal 1960), który był wąskotorowym odpowiednikiem wagonów 4N. A ten przy zajezdni pochodzi z Elbląga i jest również przedstawicielem wąskotorowych wagonów 5N (Konstal 1959), natomiast wygląd ma typowy dla wagonów elbląskich z ostatnich lat eksploatacji.

Cytat:
Czy są jeszcze gdzieś w Polsce podobne pomniki komunikacji zbiorowej (bez względu na rodzaj transportu)?


Na przykład Legnica, też zresztą elbląska enka:
[link widoczny dla zalogowanych]
Bydgoszcz z własnym wagonem 2N:
[link widoczny dla zalogowanych]
Dawny szczeciński 4N-255 spełnia rolę pomnika w Inowrocławiu, gdzie zresztą były tramwaje wąskotorowe:
[link widoczny dla zalogowanych]

Krzysztof


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Apodemus
Senior



Dołączył: 02 Lip 2010
Posty: 628
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 100 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Leszno (Wlkp)
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 21:23, 02 Sty 2012    Temat postu:

SN81-001 w roli pomnika przed siedzibą Przewozów Regionalnych w Warszawie, sfotografowany w pochmurne, sylwestrowe "okołopołudnie". Mam cichą nadzieję, że "tymczasowa" przednia szyba w członie A zostanie w miarę szybko zastąpiona szklaną.





Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
tg3a
Senior



Dołączył: 05 Maj 2010
Posty: 787
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 23:22, 02 Sty 2012    Temat postu:

Witam.
jarek napisał:
Witam, tramwaje w Jeleniej Górze zlikwidowano w 1969 roku ale do dzisiaj pamięć o nich jest żywa. Stoją tam aż trzy eksponaty w miejscach publicznych (wszystkie typu 4N produkcji Konstal Chorzów, ostatni po sporej modernizacji):
Podgórzyn -najwyżej położona w Polsce pętla tramwajowa - punkt sprzedaży biletów
Zaskakujące! Gdyby to był 1 kwietnia, to podejrzewałbym fotomontaż.
Byłem na wczasach w tej okolicy w latach 80-tych, i wtedy w Podgórzynie żadnego tramwaju nie widziałem (ani w Górnym, jak rozpoznaję okolicę na zaprezentowanym zdjęciu, ani też zresztą i w Dolnym). Kiedy go tam postawiono?
Słup kratownicowy ewentualnie mogłem przeoczyć, ale sądzę, że raczej pojawił się z grubsza równocześnie z tramwajem.
Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Apodemus
Senior



Dołączył: 02 Lip 2010
Posty: 628
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 100 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Leszno (Wlkp)
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 19:26, 29 Sty 2012    Temat postu:

Wyobraźcie sobie, że jesteście artystami. Co byście zrobili, mając do dyspozycji niesprawny parowóz i wielocyfrową kwotę na realizację własnej wizji artystycznej?
Nie jestem artystą, więc zapewne nie mam artystycznej wyobraźni, dlatego ja bym po prostu, całkiem standardowo spróbował przywrócić grata do stanu "jezdnego". Moim zdaniem to najlepszy "hołd" dla takiego obiektu.
A we Wrocławiu, przy placu Strzegomskim, stoi Takie Coś, nazwane "Pociąg do nieba":



(w tle widać [link widoczny dla zalogowanych] - schron przeciwlotniczy, rówieśnik zmarnowa... znaczy, użytego do stworzenia "dzieła sztuki", Ty2-1035).





Nie mogłem się powstrzymać, żeby chociaż wirtualnie ustawić go w normalnej pozycji. Swoją drogą, widać, że "artysta" nie miał pojęcia o działaniu układu napędowego parowozu, o czym świadczą przypadkowo umieszczone imitacje wiązarów. Nie oczekuję, że wszyscy powinni się na tym znać, ale jeśli czegoś nie wiem, to mogę dopytać kogoś, kto wie. Albo przynajmniej sprawdzić w google.



We wnętrzu budki widać m.in. zamkniętą na zawsze przepustnicę i resztki stawidła:



Szczątki osprzętu:



Obręcze nie wyglądają na mocno "zjechane" i chyba mogłyby jeszcze pośmigać. Tzn. teraz już na pewno nie mogą.



No cóż... przemknęła mi przez głowę myśl, że chciałbym zobaczyć obok tego "dzieła" jego twórcę, umieszczonego na słupie wbitym w... nieważne co.

Dalej Wrocław, Dworzec Świebodzki. Na peronach działa coś w stylu "Jarmarku Europa", a wśród bałaganu tkwi, nieco zdekompletowany, Ty2-22. Przynajmniej stoi we właściwej pozycji...





Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ptr
Senior



Dołączył: 28 Mar 2008
Posty: 652
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Stare Bemowo
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 20:02, 29 Sty 2012    Temat postu:

Słabo wygląda kocioł bez otuliny termicznej i blach poszycia na niej. Zwracam też uwagę na ułożenie zestawów kołowych - każde w innym "stadium obrotu", co jest dosyć osobliwe w przypadku zestawów powiązanych wiązarami... Ciekawe jest też to że do środkowego zestawu wiązary są przyczepione do odciążka, a korbowód normalnie do czopu korbowego... "Tfurca" musiał przy tworzeniu tego [ocenzurowano] być chyba obecny tylko duchem, ale na pewno nie myślą Confused

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Oskar
Senior



Dołączył: 01 Lis 2007
Posty: 668
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 55 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 22:00, 29 Sty 2012    Temat postu: Pomnik PX 48

Witam

Ten PX 48 1778 jako pomnik postawili przy ul radzymińskiej,
klika km dalej od zburzonej lokomotywowni. Cool
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
oelka
Moderator



Dołączył: 17 Gru 2006
Posty: 1303
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 36 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: MDM
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 0:04, 30 Sty 2012    Temat postu:

tg3a napisał:
Zaskakujące! Gdyby to był 1 kwietnia, to podejrzewałbym fotomontaż.
Byłem na wczasach w tej okolicy w latach 80-tych, i wtedy w Podgórzynie żadnego tramwaju nie widziałem (ani w Górnym, jak rozpoznaję okolicę na zaprezentowanym zdjęciu, ani też zresztą i w Dolnym). Kiedy go tam postawiono?

Wagony tramwajowe jako pomniki pojawiają się stopniowo od połowy lat 90. Najpóźniej pojawiła normalnotorowa enka na rynku.

Cytat:
Słup kratownicowy ewentualnie mogłem przeoczyć, ale sądzę, że raczej pojawił się z grubsza równocześnie z tramwajem.

Słup jest oryginalny z czasów liniowego kursowania tramwajów.

Krzysztof


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
lawor11
Moderator



Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1785
Przeczytał: 13 tematów

Pomógł: 24 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 1:31, 30 Sty 2012    Temat postu:

Cytat:
Swoją drogą, widać, że "artysta" nie miał pojęcia o działaniu układu napędowego parowozu, o czym świadczą przypadkowo umieszczone imitacje wiązarów. Nie oczekuję, że wszyscy powinni się na tym znać, ale jeśli czegoś nie wiem, to mogę dopytać kogoś, kto wie. Albo przynajmniej sprawdzić w google.


Jako miłośnik kolejnictwa zgadzam się z Apodemusem

Jednak będę bronił artysty i jego pomnika. Zwróćmy uwagę, że to faktycznie jest pomnik i wyraża on pewną wizję artystyczną, odwieczną chęć i tęsknotę człowiela do podróży między gwiazdy. Jasne, że jak powstawał ten pomnik, to artysta słyszał już o locie na Księżyc i innych.
Ale przecież on tez ma prawo do artystycznej wizji wysłania pociągu w Kosmos!
Z całą swoją nieporadnością i niepoprawnością techniczną co do wygllądu parowozu!

To jest artystyczna wizja i czy nam się to podoba czy nie, tak właśnie jest!

Artysta specjalnie pozmieniał układ elementów maszyny - nie tylko wiązarów itp. PRzcież chyba myślał nad tym, żeby wiernie oddać wygląd tej maszyny (a i dotrzeć do niego mógł, co ja gadam - dotarł, bo jak go brał na warsztat, to chyba widział co i jak jest połąćzone), a skoro nie oddał, to znaczy, że To jest JEGO Parowóz! Tak, jego i tylko jego - wg jego wizji.

Więc nie wymagajmy od niego zbytniej dokłądności w oddaniu wyglądu parowozu.
Większość - ba - niemal wszyscy którzy to oglądają, dojrzą zmiany choćby w części górnej, mało tego, niemal wszyscy nie będą wiedzieć, czy owe wiązary mają wyglądać tak czy inaczej, tu czy tam mają być połąćzone. To dla artysty nie jest ważne, i ma do tego prawo

Więc nie doszukujmy się w Jego Wizji lokomotywy ideału i wiernej kopii - artysta Specjalnie postawił nam "pozmieniamy" parowóz, bo nie te szczegóły są dla niego ważne. Ważne jest owo artystyczne przesłanie, że to juz niemal koniec ery parowozów (uwięzienie go jako pomnik), że już nigdy nie pojadą w trasę (maszyna się wyrywa ku górze), że żyjemy nadal odwiecznym pragnieniem wyjazdu-wycieczki w gwiazdy (loko celuje w gwiazdy), że (........ tu niech każdy sobie dopisze swoje przemyślenia .....)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez lawor11 dnia Pon 1:32, 30 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ptr
Senior



Dołączył: 28 Mar 2008
Posty: 652
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Stare Bemowo
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 2:02, 30 Sty 2012    Temat postu:

Cytat:
Jeżeli chciał zrobić "pozmieniany" parowóz to mógł zrobić go od podstaw, tak jak zrobiono [link widoczny dla zalogowanych] - wtedy była by to naprawdę jego czysta wizja. Jak dla mnie ta maszyna potraktowana w ten sposób zupełnie straciła swoja duszę i kolejowy urok...


No niby tak, ale dajmy szansę artyście, żeby wyraził Swoją Wizję "ciufaka do nieba" Cool

Widać wyraźnie, że dla niego połączenie elementów oryginalnych z własną wizją stanowi właśnie środek artystycznego wyrazu! Uszanujmy to, przecież to co proponujesz, może być przez miłośników kolejnictwa uznane za profanację Wink

Sztuka nie poddaje się żadnym żądaniom publiczności, powinna byc zawsze autonomicznym środkiem wyrazu i przekazu Konkretnego Artysty Cool


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Apodemus
Senior



Dołączył: 02 Lip 2010
Posty: 628
Przeczytał: 9 tematów

Pomógł: 100 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Leszno (Wlkp)
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 18:17, 20 Wrz 2012    Temat postu:

Tczew.

Pomniczek przydworcowy:





Kilkanaście sapnięć parowozu dalej, tkwi w bruku odcinek toru, wyglądający na niedawno wybudowany:



Myślałem, że to "podkład" pod przyszły pomnik komunikacji, ale wszystko wskazuje na to, że tor jest pomnikiem sam w sobie:



Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Tczewiok




Dołączył: 13 Maj 2013
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Tczew
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 19:54, 14 Maj 2013    Temat postu:

Teraz stoi tam takie cudo:


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Tczewiok dnia Wto 19:55, 14 Maj 2013, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Berjer
Przyjaciel Stroroom



Dołączył: 18 Lis 2006
Posty: 1701
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 0/7
Skąd: Warszawa
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 22:28, 14 Maj 2013    Temat postu:

Rzeczywiście to jest cudo. Dlaczego tak parowóz pomalowano ? Czy to jest "wizja" jakiegoś artysty ? czy może ze względów bezpieczeństwa żeby ktoś jadąc pobliską jezdnią nie wjechał w niego ?

Napis na płycie jest dla mnie nie zrozumiały. Czy ktoś z Kolegów mógłby wyrazić "ludzkimi słowami" - co tam będzie budowane ? i na czym ma polegać ta integracja ?
Ale nie będę zdziwiony jeżeli nikt nie będzie wiedział.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
afmks
Senior



Dołączył: 13 Maj 2009
Posty: 251
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/7

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 23:01, 14 Maj 2013    Temat postu:

Berjer napisał:
Rzeczywiście to jest cudo. Dlaczego tak parowóz pomalowano ? Czy to jest "wizja" jakiegoś artysty ? czy może ze względów bezpieczeństwa żeby ktoś jadąc pobliską jezdnią nie wjechał w niego ?


Tczew upamiętnił w ten sposób Grzegorza Ciechowskiego, tutaj urodzonego. Parowóz pomalowany został w barwy Republiki.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Strona Główna -> Nasze odkrycia w całej Polsce Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin