|
Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Stroroom WERTTREW'a
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Apodemus
Senior
Dołączył: 02 Lip 2010
Posty: 628
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 100 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Leszno (Wlkp) Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 8:10, 07 Lut 2011 Temat postu: Garzyn - torowisko kolejki folwarcznej |
|
|
Wiele wielkopolskich folwarków wykorzystywało do transportu kolej wąskotorową, własny "feldbahn". Torowiska "tymczasowe", często z gotowych odcinków "przęseł patentowych" układane były w miarę potrzeb tam, gdzie aktualnie prowadzono prace, natomiast w rejonie ładowni torowiska miały bardziej "stały" charakter. Siłę pociągową zapewniały najczęściej woły, chociaż w niektórych folwarkach zdarzały się nawet parowozy. Obszerny artykuł na ten temat zamieszczony był w czasopiśmie "Świat Kolei" nr 8/2003.
Ponoć w niektórych miejscach kolejki folwarczne używane były jeszcze w latach 50-tych XX wieku. Ponieważ były to urządzenia tymczasowe, likwidowano je bardzo łatwo i śladów po nich praktycznie już nie ma.
W miejscowości Garzyn, w połowie drogi między Lesznem a Gostyniem, istnieje jedyne znane mi zachowane torowisko "rolniczego feldbahnu". Są to dwa kilkunastometrowe odcinki w rejonie byłej ładowni.
Widok na oba zachowane fragmenty:
Torowisko 1:
Torowisko 2:
Zastanawiam się, czy zapadnięty w torowisku bruk to miejsca pomiędzy podkładami, czy też wręcz przeciwnie - tam, gdzie podkłady były, ale zgniły
Siecią torów kolei folwarcznej opleciona była również Turew; mniej lub bardziej tymczasowe torowiska budowano tu często wzdłuż zadrzewień śródpolnych. W jednym z nich znalazłem kiedyś hak typu "kolejowego", który być może służył do montażu szyny. Kto wie, może to jedyny materialny ślad turewskiego "feldbahnu"
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Apodemus dnia Nie 20:22, 27 Lis 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Apodemus
Senior
Dołączył: 02 Lip 2010
Posty: 628
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 100 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Leszno (Wlkp) Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 20:23, 27 Lis 2011 Temat postu: Gryżyna, Pawłowice - torowiska kolejek folwarcznych |
|
|
Gryżyna, okolice Kościana (Wlkp). Ta nazwa pojawiła się już kiedyś na Stroroom - w pobliżu tej wioski leży kępa leśna, z malowniczymi ruinami kamiennego kościoła. Ostatnio na terenie gospodarstwa rolnego w Gryżynie "namierzyłem" ślady kolei folwarcznej w postaci pozostałości torowiska. Odnoszę wrażenie, że to torowisko było przystosowane do taboru o nieco odmiennej budowie, niż spotykany najczęściej - wygląd toru sugeruje, że mogły tam być używane pojazdy z kołami o dwóch obrzeżach. Będę wdzięczny forumowym współmiłośnikom kolei za zweryfikowanie moich przypuszczeń
Jeden zachowany tor (b. słabo widoczny na tym zdjęciu) biegł równolegle do ściany tego budynku, dwa (z których po jednym pozostały mizerne szczątki, drugi widać na zdjęciu) odgałęziały się i odchodziły łukiem...
...w kierunku zabudowań po przeciwnej stronie placu:
Zbliżenie na pozostałość zwrotnicy...
...i na krzyżownicę:
Tor (i bruk) jest przecięty czymś, co wygląda jak nieco szerszy tor, ale czym rzeczywiście jest - nie wiem:
Pawłowice k. Leszna (Wlkp). Zachowały się tu ślady dwóch torów "feldbahn'u", prowadzących na ładownię. Widoczne są ślady w bruku, szyn nie ma. Na samej ładowni śladów brak.
Widok w stronę ładowni. Po lewej stronie widać także zarośniętą chaszczami bocznicę normalnotorową (Pawłowice to stacyjka na linii Leszno - Krotoszyn).
Widok z ładowni. Wspomniana wyżej bocznica widoczna jest tym razem po prawej stronie.
Zbliżenia:
Dorzucę jeszcze zdjęcie ze Szlichtyngowej, które już jest na Stroroom w wątku z fotoreportażem z tego miasteczka. Ślady w bruku to prawdopodobnie też pozostałość "kolei polnej".
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Apodemus dnia Nie 20:26, 27 Lis 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
oelka
Moderator
Dołączył: 17 Gru 2006
Posty: 1303
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 36 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: MDM Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 22:43, 27 Lis 2011 Temat postu: Re: Gryżyna, Pawłowice - torowiska kolejek folwarcznych |
|
|
Apodemus napisał: | Ostatnio na terenie gospodarstwa rolnego w Gryżynie "namierzyłem" ślady kolei folwarcznej w postaci pozostałości torowiska. Odnoszę wrażenie, że to torowisko było przystosowane do taboru o nieco odmiennej budowie, niż spotykany najczęściej - wygląd toru sugeruje, że mogły tam być używane pojazdy z kołami o dwóch obrzeżach. Będę wdzięczny forumowym współmiłośnikom kolei za zweryfikowanie moich przypuszczeń
|
Tak właśnie jest. Na kolejach folwarcznych bardzo często stosowano takie właśnie rozwiązanie.
Krzysztof
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ptr
Senior
Dołączył: 28 Mar 2008
Posty: 652
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Stare Bemowo Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 22:44, 28 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
W weekend cyknę i potem wrzucę tu fotkę takiego wózka folwarcznego i jego dwurantowych zestawów kołowych to będzie dokładnie widać, o co chodzi
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ptr
Senior
Dołączył: 28 Mar 2008
Posty: 652
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Stare Bemowo Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 22:02, 21 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Z lekkim opóźnieniem, ale jednak wstawiam obiecane wyżej fotki:
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Apodemus
Senior
Dołączył: 02 Lip 2010
Posty: 628
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 100 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Leszno (Wlkp) Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 8:46, 24 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Jakbym zobaczył takie kółko "luzem", tobym pewnie pomyślał, że jest to część bloczka np. z jakiegoś dźwigu i że służyło do przeprowadzenia jakiejś liny.
Trzebaby kiedyś spróbować wypróbować taki pojazd na możliwie długim ocalałym fragmencie odpowiedniego dla niego torowiska o ile trzymałoby parametry - wydaje mi się, że tor dla taboru z kołami o dwóch obrzeżach musi być układany szczególnie precyzyjnie, jeśli chodzi o jego rozstaw. "Klasyczny" tabor przejedzie po torze nieco szerszym (dopóki nie wpadnie między szyny ) a tutaj każda "nierówność w bok" utrudni jazdę.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
phinek
Senior
Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Jelonki Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 10:59, 24 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Biorąc pod uwagę ogólny brak szacunku do zabytków oraz przykładanie wagi do ceny złomu, to obstawiam, że najlepszym rozwiązaniem było by wyrwać zabytek z in situ i przenieść trochę torowiska do Rogowa. Tam zbudować stosowny odcinek dydaktyczny i pokazywać, pokazywać, pokazywać.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
nasciturus69
Senior
Dołączył: 14 Wrz 2007
Posty: 272
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pon 20:03, 26 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
phinek napisał: | Biorąc pod uwagę ogólny brak szacunku do zabytków oraz przykładanie wagi do ceny złomu, to obstawiam, że najlepszym rozwiązaniem było by wyrwać zabytek z in situ i przenieść trochę torowiska do Rogowa. Tam zbudować stosowny odcinek dydaktyczny i pokazywać, pokazywać, pokazywać. |
To jest dobry pomysł. Tak uczynił mój kolega, który przed laty zabezpieczył symboliczne fragmenty torów i "podwozia" wagoników z cegielni w okolicach Warszawy. Ledwo zdążył przed złomiarzami.
Swoją drogą: uwielbiam te linie kolejowe wąskotorowe i tym podobne. Zawsze gdy je widzę, to pytam naiwnie-retorycznie: "I dlaczego to może nadal działać?"
------------------
EDIT AUTORA: Miało być "I dlaczego to NIE może nadal działać?"
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez nasciturus69 dnia Wto 15:01, 27 Gru 2011, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ptr
Senior
Dołączył: 28 Mar 2008
Posty: 652
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Stare Bemowo Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 22:15, 26 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
nasciturus69 napisał: |
Swoją drogą: uwielbiam te linie kolejowe wąskotorowe i tym podobne. Zawsze gdy je widzę, to pytam naiwnie-retorycznie: "I dlaczego to może nadal działać?" |
Jeśli chcesz się dowiedzieć dlaczego to może nadal działać to serdecznie zapraszam do Rogowa - chętnie wszystko wytłumaczymy i nawet, jeśli będziesz chciał, będziesz mógł sam się przyczynić do podtrzymania dalszej działalności naszej kolejki
Żeby takie coś jak kolej wąskotorowa mogło działać muszą być prowadzone przy niej ciągłe prace. Cały czas coś... ostatnio dostaliśmy od złomiarzy w prezencie na święta nowe zadanie. Szczegóły na naszej [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
nasciturus69
Senior
Dołączył: 14 Wrz 2007
Posty: 272
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Wto 15:00, 27 Gru 2011 Temat postu: |
|
|
Ptr napisał: | nasciturus69 napisał: |
Swoją drogą: uwielbiam te linie kolejowe wąskotorowe i tym podobne. Zawsze gdy je widzę, to pytam naiwnie-retorycznie: "I dlaczego to może nadal działać?" |
Jeśli chcesz się dowiedzieć dlaczego to może nadal działać to serdecznie zapraszam do Rogowa - chętnie wszystko wytłumaczymy i nawet, jeśli będziesz chciał, będziesz mógł sam się przyczynić do podtrzymania dalszej działalności naszej kolejki ;)
Żeby takie coś jak kolej wąskotorowa mogło działać muszą być prowadzone przy niej ciągłe prace. Cały czas coś... ostatnio dostaliśmy od złomiarzy w prezencie na święta nowe zadanie. Szczegóły na naszej [link widoczny dla zalogowanych] |
A niech to! Przepraszam za zamieszanie, oczywiście miało być "I dlaczego to NIE może nadal działać?", w sensie komu to przeszkadzało...
Właśnie się zastanowiłem i po wyjaśnieniach Ptra doszedłem do wniosku, że moje pierwsze pytanie też nie jest pozbawione sensu.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez nasciturus69 dnia Wto 15:03, 27 Gru 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|