|
Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Stroroom WERTTREW'a
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lawor11
Moderator
Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1785
Przeczytał: 13 tematów
Pomógł: 24 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 2:15, 30 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Na ostatnim zdjęciu widać tzw. lizak, jakim kolejarze dawali znak do odjazdu
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
oelka
Moderator
Dołączył: 17 Gru 2006
Posty: 1303
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 36 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: MDM Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 11:49, 30 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
lawor11 napisał: | Na ostatnim zdjęciu widać tzw. lizak, jakim kolejarze dawali znak do odjazdu |
Ja tam nad drzwiami widzę ramię z semafora.
Krzysztof
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lawor11
Moderator
Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1785
Przeczytał: 13 tematów
Pomógł: 24 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 23:05, 04 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
To jasne, że taki lizak był mocowany wysoko na semaforze, ale sam kształt który tam widzimy to faktycznie lizak zawiadowcy, dziś już nie ma tego zwyczaju dawania sygnału do odjazdu,
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
michel
Moderator
Dołączył: 14 Lis 2006
Posty: 1640
Przeczytał: 1 temat
Pomógł: 44 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Nie 0:42, 05 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
lawor11 napisał: | To jasne, że taki lizak był mocowany wysoko na semaforze, ale sam kształt który tam widzimy to faktycznie lizak zawiadowcy |
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
oelka
Moderator
Dołączył: 17 Gru 2006
Posty: 1303
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 36 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: MDM Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 3:08, 05 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
lawor11 napisał: | To jasne, że taki lizak był mocowany wysoko na semaforze, ale sam kształt który tam widzimy to faktycznie lizak zawiadowcy, |
Strasznie to pokrętnie napisałeś, ale i tak można się doczytać, że upierasz się przy swoim wyobrażeniu.
A tymczasem... dyżurny ruchu może podać sygnał Rd1 "Nakaz Jazdy" okrągła tarczką z zieloną obwódką.
[link widoczny dla zalogowanych]
Jak widać, owa tarczka daleka jest od tego, co używa np. policja czy inne osoby skierowane do kierowania ruchem drogowym. A to właśnie w ruchu drogowym tzw. "lizak" przypomina ramie semafora. Co ma pewne uzasadnienie, skoro bywa wykorzystywany do zatrzymywania pojazdów drogowych.
A tymczasem na zdjęciu oglądamy ramię semafora ramiennego z czerwoną obwódką.
Dla przykładu obraz semafora powtarzającego widziany od tyłu:
[link widoczny dla zalogowanych]
Cytat: | dziś już nie ma tego zwyczaju dawania sygnału do odjazdu, |
Ależ jest i to nie zwyczaj, a obowiązek. A to czy musi być podawany i w jaki sposób zależy od przepisów Ir1 (ex R1) - §60 ust. 2 p. 2 oraz regulaminu posterunku i musi być zapisane w służbowym rozkładzie jazdy.
Krzysztof
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
phinek
Senior
Dołączył: 10 Lip 2007
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Jelonki Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 14:36, 05 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Oczywiście na wielu stacjach ów znak "podają radiem", ale są też piękne przykłądy tradycji w postaci takich stacji jak:
- Gdynia Główna Osobowa
- Poznań Główny
Tam osobiście widziałem panią Dyżurną ruchu która z czerwoną czapką i lizakiem w dłoni goniła z peronu na peron, aby w pełni poprawnie unieść go do góry i odprawić pociąg, tak jak dawne przepisy tego wymagały.
Jest też oczywiście przykład kolei historycznej... czyli Kolei Wąskotorowej Rogów-Rawa-Biała... tu dbałość o szczegóły przejawia się również tym, że jeden z kolegów w pełnym umundurowaniu oraz lizakiem (najpierw pod pachą... potem w uniesionej dłoni) wyprawia co niedzielę rozkładowe pociągi.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
fbatekb
Senior
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 1099
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 52 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: FortBema
|
Wysłany: Pon 12:29, 06 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
RYN (warmińsko - mazurskie).
Wieża z XIX wieku, znajduje się na wzgórzu na terenie cmentarza ewangelickiego.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
fbatekb
Senior
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 1099
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 52 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: FortBema
|
Wysłany: Śro 11:26, 15 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
W Węgorzewie pracowały kiedyś trzy wieże ciśnień, wodociągowa, na wzniesieniu i dwie kolejowe. Wieża kolejowa ze zdjęć niestety popada w ruinę. Wodociągowa, odnowiona (niestety brak foto) nadal podobno działa.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lawor11
Moderator
Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1785
Przeczytał: 13 tematów
Pomógł: 24 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 1:30, 16 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Aż dziwne, że jeszcze nikt nie wydał książki "Wieże ciśnień w Polsce" - a może się mylę ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
fbatekb
Senior
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 1099
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 52 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: FortBema
|
Wysłany: Czw 9:26, 16 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Chyba się nie mylisz. Ja też nie spotkałem na rynku takiej pozycji.
No ale może obaj się mylimy i ktoś wie coś więcej ?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Apodemus
Senior
Dołączył: 02 Lip 2010
Posty: 628
Przeczytał: 9 tematów
Pomógł: 100 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Leszno (Wlkp) Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 9:42, 16 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Nie spotkałem wersji papierowej, ale ciekawe, obszerne opracowanie ze zdjęciami zamieszczone jest tutaj: [link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lawor11
Moderator
Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1785
Przeczytał: 13 tematów
Pomógł: 24 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 21:37, 16 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Strona jest super
A ja wybrałem z niej jedno zdjęcie:
- mało kiedy a właściwie nigdy nie mamy szansy ujrzeć najważniejszej części takiej wieźy - czyli zbiornika na wodę!!!
Tu jest taka okazja, więc patrzcie:
ładny baniaczek, nie?
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez lawor11 dnia Śro 1:30, 22 Gru 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
fbatekb
Senior
Dołączył: 22 Lip 2006
Posty: 1099
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 52 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: FortBema
|
Wysłany: Wto 11:46, 21 Gru 2010 Temat postu: |
|
|
Osowiec (podlaskie)
Powojenna, żelbetowa. Kolejowa. Wysokość ok. 26m. Obecnie nieczynna.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lawor11
Moderator
Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1785
Przeczytał: 13 tematów
Pomógł: 24 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 0:55, 04 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
Swoją drogą, ciekawe czemu nieczynna
Zawsze te wieże stawiano na wzniesieniach, żeby była różnica wysokości wieży i obsługiwanych odbiorców. Może nieczynna, bo zbyt duże koszty naprawy?
A dziś są już pompy, i wieże odchodzą w zapomnienie. . .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
oelka
Moderator
Dołączył: 17 Gru 2006
Posty: 1303
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 36 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: MDM Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 1:47, 04 Sty 2011 Temat postu: |
|
|
lawor11 napisał: | Swoją drogą, ciekawe czemu nieczynna
Zawsze te wieże stawiano na wzniesieniach, żeby była różnica wysokości wieży i obsługiwanych odbiorców. Może nieczynna, bo zbyt duże koszty naprawy?
A dziś są już pompy, i wieże odchodzą w zapomnienie. . . |
W Osowcu wieża jest nieczynna, bo kolej nie potrzebuje dziś nawadniać parowozów.
A wieża należy właśnie do kolei i jest to typowa zunifikowana konstrukcja z lat 50.
Krzysztof
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|