|
Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Stroroom WERTTREW'a
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mohort
Moderator
Dołączył: 07 Lut 2007
Posty: 3979
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, Powiśle - Mokotów
|
Wysłany: Śro 7:46, 19 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Wyjaśnij mi zatem jeszcze jedną sprawę drogi Kesterze:
W którym miejscu stał ten pierwszy most, opisany na tablicy pamiątkowej ("oś mostu- Ogród Zoologiczny - ul. Sanguszki") i w informacji Nuro - "Lokalizacja: 180 m powyżej mostu kolejowego przy Cytadeli"- bo to chyba o ten sam most chodzi.
Moim zdaniem te informacje trochę do siebie nie pasują...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kester
Zasłużony dla SW
Dołączył: 05 Lip 2007
Posty: 931
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 20 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Śro 10:32, 19 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Jak będę jechał Wisłostradą to zmierzę drogi Mohorcie, jaka jest odległość od mostu kolejowego do Sanguszki, wydaje się, że jest to faktycznie ok. 200 m. Więc obie lokalizacje nie są sprzeczne.
Jeśli chodzi o godzinę rozpoczęcia budowy 17.01 godz. 23 i 18.01 godz. 1 w nocy, to róznica wynika z przyjęcia czasu warszawskiego i moskiewskiego. Co do czasu zakończenia to spotkałem się z relacją: Pierwszy pojazd przejechał po 12 godzinach, a most był w pełni gotowy kilka godzin później. Więc informacja Nuro (godz. 18 czyli 16 warszawska) to ledwie 5 godz różnicy, czyli to pewnie była godzina faktycznego zakończenia budowy, a nie przejazdu pierwszego pojazdu...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mohort
Moderator
Dołączył: 07 Lut 2007
Posty: 3979
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, Powiśle - Mokotów
|
Wysłany: Śro 10:57, 19 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Ależ nie fatyguj się aż tak drogi Kesterze - wystarczy zmierzyć na mapie...
[link widoczny dla zalogowanych]
... i trochę chyba brakuje tych metrów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
nuro
Wielki Mistrz Fotoidentyfikacji
Dołączył: 25 Maj 2006
Posty: 1977
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 63 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Śro 11:00, 19 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Zwracam uwagę, że w informacji z książki Lechowskiego najprawdopodobniej chodzi o odległość od tymczasowego mostu kolejowego, który był nieco na południe od obecnego drogowego.
Tak czy inaczej do osi Sanguszki jest 300-400m, czyli ktoś zeznaje niedokładnie. Na ortofoto nie znalazłem żadnych śladów po dojazdach do mostu pontonowego, więc chyba nie uda się dokładnie zlokalizować tego mostu. No chyba, że ktoś jednak znajdzie zdjęcie ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mohort
Moderator
Dołączył: 07 Lut 2007
Posty: 3979
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, Powiśle - Mokotów
|
Wysłany: Śro 11:08, 19 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
To raczej niewielka odległość bo mosty kolejowe były od siebie oddalone pewnie z jakieś 50-60 metrów..
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mohort
Moderator
Dołączył: 07 Lut 2007
Posty: 3979
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, Powiśle - Mokotów
|
Wysłany: Śro 11:55, 19 Sie 2009 Temat postu: |
|
|
Zdjęcia tego pierwszego mostu narazie nie mamy ale można sobie mniej więcej wyobrazić jak on wyglądał ponieważ mamy informację. że był budowany z gotowych elementów będących na wyposażeniu oddziałów saperskich.
Most 16 tonowy zbudowany z drewnianych elementów DMP wyglądał tak-
[link widoczny dla zalogowanych]
i most metalowy N2P-
[link widoczny dla zalogowanych]
Wystarczy teraz tylko to wszystko połączyć w jeden most i ustawić na lodzie ...
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mohort
Moderator
Dołączył: 07 Lut 2007
Posty: 3979
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, Powiśle - Mokotów
|
Wysłany: Czw 10:11, 17 Wrz 2009 Temat postu: |
|
|
Ten most już widzieliśmy w tym temacie na zdjęciu ale tu jest troszkę w innym ujęciu...
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
WERTTREW
Ojciec Założyciel
Dołączył: 06 Lut 2006
Posty: 11235
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 302 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, PL
|
Wysłany: Śro 15:18, 06 Sty 2010 Temat postu: |
|
|
Kilka kadrów zdaje się z jakiejś kroniki z "tamtych lat".
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
zjawa1
Senior
Dołączył: 11 Gru 2007
Posty: 989
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 29 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: w-wa
|
Wysłany: Pią 8:56, 11 Cze 2010 Temat postu: |
|
|
Jeszcze kilka fotek mostów
1. wysokowodny
[link widoczny dla zalogowanych]
2. pontoniak
[link widoczny dla zalogowanych]
3. przy cytadeli
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kukx
Dołączył: 05 Lip 2010
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Wto 14:07, 06 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Witam serdecznie.
Od siebie dodam tyle (za Dideńko Karol: Wojska Inżynieryjno saperskie LWP 1943 - 1945, Wa-wa 1978):
"W pierwszej połowie stycznia 1945 r. 3 BPont-Most osiągnęła gotowość bojową1 i z konieczności operacyjnej przeszła z odwodu Naczelnego Dowództwa pod dowództwo 1 armii Wojska Polskiego. Zanim to nastąpiło Brygada miała za zadanie zbudowanie mostu pontonowego w rejonie Świdrów Małych, ale w wyniku rozwijającej się sytuacji zaniechano tego zadania. Zamiast tego, w wyniku korekty planów, przegrupowano Brygadę w rejon Rembertowa z zadaniem budowy mostu w Warszawie. Brak samochodów do przewiezienia parków pontonowych spowodował trudności w przegrupowaniu. Dopiero po interwencji dowódcy Brygada częściowo stan rzeczy poprawił się. Częściowo, gdyż dostarczono 47 samochodów na potzrebnych 240. Trnaport odbywał się więc na raty i pierwsze 39 samochodów z pontonami parku DMP przybyło nad Wisłę 18 stycznia o godzinie 1:00.(...) Rejon budowy wzdłuż brzegu Wisły przesunięty był w lewo od osi mostu przebiegającej w odległości 160 m na południe od mostu średnicowego. Każdy batalion otrzymał odcinek o długości 150 m, na którym miały być składane pontony oraz prowadzone prace przygotowawcze; licząc od osi mostu w górę rzeki, rozmieszczenie pododdziałów przedstawiało się następująco: Jako pierwszy, odcinek swój zajął 35. batalion, który zgodnie z otrzymanym zadaniem miał budować przyczółek mostu na brzegu wyjściowym. Drugi w kolejności otrzymał swój odcinek 33. batalion, trzeci wyznaczono 31. batalionowi, a na czwartym pracowal 6. batalion, który budował przyczółek na brzegu zachodnim. Pontony stopniowo opuszczano na lód i łączono je w człony mostowe, następnie przesuwano w oś mostu. (...) Rzekę pokrywał gruby lód który należało kruszyć (ok. 3000m2 [CAW, III-4/629, s.99])(...) 18 stycznia 1945 r. o godzinie 19:00 most oddano do użytku (...) 5 godzin przed planowanym terminem.[CAW III-299/61 s.69, CAW III-4/629 s. 98]
I dalej: "Ogółem na osi mostu zmontowano: 37 członów mostowych z parku DMP-42, 8 członów z parku N2P-41 plus 2 części przejściowe. Z tej konstrukcji uzyskano 430 mb mostu pontonowego o nośności 16 t." (...) W okresie użytkowania przeszło przezeń 233 445 żołnierzy i osób cywilnych; przejechało: 30 900 samochodów osobowych i ciężarowych, 3000 kawalerzystów, 100 dział różnego kalibru i 22 700 wozów. (...) 33 i 35 bataliony pozostały do pełnienia służby porzadkowo-ochronnej na moście do 6 lutego[Zarys dwudziestolecia wojsk inż. 1943-1963, Wa-wa 1964, s.112.], to jest do momentu, gdy saprzy radzieccy zbudowali most wyskokowodny na wprost ul.Karowej. Po tym terminie most pontonowy rozebrano."
Mam nadzieję, że pomogę w wyjaśnieniu spornych kwestii. Lub wspólnie dojdziemy do konstruktywnych wniosków.
Gdyby ktoś z was natknął się na fotografię tego mostu (bo na razie żadne z tutaj zamieszczonych mi nie pasuje) to nie ukrywam, że bardzo przydała by mi się do pracy mgr.
Pozdrawiam serdecznie i jestem otwarty na wszelką polemikę.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mohort
Moderator
Dołączył: 07 Lut 2007
Posty: 3979
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, Powiśle - Mokotów
|
Wysłany: Wto 19:23, 06 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Mohort napisał: | ... zacytuję w całości:
"W hołdzie
żołnierzom
Wojska Polskiego
3 brygady pontonowo-mostowej
w składzie 6, 31, 33, 35
samodzielnych batalionów
pontonowo-mostowych
którzy 17 i 18 stycznia 1945 r. zbudowali
pierwszy most
w wyzwolonej
spod niemieckiej okupacji
Warszawie
budową kierował
płk. Adam Howratowicz dowódca 3 BP-M
do budowy mostu użyto:
2 kpl. parku pontonowego metalowego N2P-41
3 kpl. parku drewnianego DMP-42
oś mostu- Ogród Zoologiczny - ul. Sanguszki
długość mostu 410 m.
nośność mostu 16 ton
warunki budowy: budowa w nocy,
temperatura otoczenia -18 , Wisła pokryta lodem
czas budowy 12 godzin
17.01.1945 r. godz. 23.00 - 18.01.1945 r. godz. 11.00
w 60 rocznicę
16.04.2005 r.
saperzy" |
Twoje informacje techniczne prawie się zgadzają z tymi cytowanymi powyżej a umieszczonymi na tablicy pamiątkowej - tylko miejsce nie bardzo pasuje gdyż nie jest możliwe wybudowanie w tym samym czasie dwóch mostów przez te same jednostki wojskowe w tych warunkach.
Wydaje mi się, że autor (Dideńko Karol: Wojska Inżynieryjno saperskie LWP 1943 - 1945, Wa-wa 1978) pomylił mosty (jeśli dokładnie zacytowałeś fragment tej książki) i informację w źródłach o moście kolejowym (przy Cytadeli) przyjął jako most kolejowy ale średnicowy, który znajduje się w zupełnie innym miejscu ...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
oelka
Moderator
Dołączył: 17 Gru 2006
Posty: 1303
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 36 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: MDM Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 21:01, 06 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Mohort napisał: | Wydaje mi się, że autor (Dideńko Karol: Wojska Inżynieryjno saperskie LWP 1943 - 1945, Wa-wa 1978) pomylił mosty (jeśli dokładnie zacytowałeś fragment tej książki) i informację w źródłach o moście kolejowym (przy Cytadeli) przyjął jako most kolejowy ale średnicowy, który znajduje się w zupełnie innym miejscu ... |
Cos sie w tym wszytkim mi nie zgadza:
Tymczasowy most kolejowy kolo Cytadeli zostal wzniesiony w dniach 18-29 stycznia 1945 przez 1 - gwardyjska brygade kolejowa pod dowodztwem gen. W. Tissona oraz pociag odbudowy mostow numer 7. Most zbudowano z przesel typu L-23 ustawionych na drewnianych podporach. Most mial 515,7 metra dlugosci calkowitej a zostal zbudowany 25 metrow w gore rzeki od zniszczonego mostu stalego. Te informacje sa zamieszczone w bardzo interesujacej pracy Zbigniewa Tucholskiego Polskie Koleje Panstwowe jako srodek transportu wojsk Ukladu Warszawskiego.
Krzysztof
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mohort
Moderator
Dołączył: 07 Lut 2007
Posty: 3979
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 109 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa, Powiśle - Mokotów
|
Wysłany: Wto 22:58, 06 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
oelka napisał: | Cos sie w tym wszytkim mi nie zgadza:
Tymczasowy most kolejowy kolo Cytadeli zostal wzniesiony w dniach 18-29 stycznia 1945 ...[/i] |
Co do czasu zgoda ale chodzi w tym wszystkim o pierwszy most pontonowy i jego położenie względem mostu kolejowego bez względu na to czy został on już "wzniesiony" czy nie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kukx
Dołączył: 05 Lip 2010
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Śro 11:33, 07 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Właśnie i mi nie pasowała ta lokalizacja. Przydała by mi się ta książka Lechowskiego, lub chociaż fragment o tym pontoniaku. Zresztą i tak do CAW przyjdzie mi się znowu wybrać, wtedy na bazie źródeł może się udać w 100% ustalić lokalizację i może jakąś fotkę znaleźć. Dideńko mógł się po prostu pomylić analizując źródła. Dzięki panowie za szybką odpowiedź, gdyby nie Wy podałbym w magisterce niewłaściwą lokalizację. Pozdrawiam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kukx
Dołączył: 05 Lip 2010
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Śro 17:05, 07 Lip 2010 Temat postu: |
|
|
Zapomniałem linka zapodać:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez kukx dnia Śro 17:08, 07 Lip 2010, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|