|
Wojenne tajemnice - WARSZAWA i OKOLICE Stroroom WERTTREW'a
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
burza
Zasłużony dla SW
Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 906
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 84 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Czw 18:27, 25 Sie 2011 Temat postu: M.R.U. - mosty forteczne i jazy |
|
|
Międzyrzecki Rejon Umocniony to nie tylko szereg ciężkich schronów, ale także przemyślnie wykonany plan zapór, kanałów wodnych, mostów i jazów. W tym temacie będę prezentować różne hydrotechniczne obiekty, które wchodzą w skład pozycji O.W.B.
We wsi Bródki można zobaczyć most przesuwny, oznaczony jako K622. Obiekt znajduje się na drodze prowadzącej do pobliskich Nietkowic. Most posiada schron w przyczółku, w którym mieści się mechanizm przesuwny. Przęsło mostu znajdowało się w prowadnicy i było przymocowane od spodu specjalną zębatką, do której przyłączony był zespół przekładni uruchamiany ręczną korbą. Po przekręceniu korbą przęsło wędrowało na drugą stronę kanału, gdzie było mocowane.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez burza dnia Sob 19:34, 10 Sty 2015, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Berjer
Przyjaciel Stroroom
Dołączył: 18 Lis 2006
Posty: 1701
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 49 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Czw 21:30, 25 Sie 2011 Temat postu: |
|
|
Nie wiem czy dobrze zrozumiałem działanie tej funkcji przesuwania ? Był to rodzaj mostu zwodzonego - tylko nie podnosił się do góry ani nie obracał się - tylko był przesuwany i chowany w przyczółku jak szuflada ?
Czy tak ?
A poza tym zarówno na elementach betonowych jak i stalowych - nie widać upływu tylu lat od wojny.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
burza
Zasłużony dla SW
Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 906
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 84 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Czw 22:05, 25 Sie 2011 Temat postu: |
|
|
Hmmm widzę, że napisałam niejasno, muszę się poprawić.
To znaczy tak: były dwa rodzaje mostów: obrotowe i przesuwne. Chciałam o tym pisać później, wrzucając most obrotowy, ale napiszę teraz:
* most przesuwny w dwóch odmianach:
- prosta - przęsło swobodne na rolkach, umieszczonych na przyczółkach. By zablokować drogę komunikacyjną przęsło przeciągano na zachodni przyczółek za pomocą liny (przyczepionej do pojazdu lub ręcznej wyciągarki),
- ulepszona - most posiadający własny mechanizm przesuwu w schronie mieszczącym się w zachodnim przyczółku. Przęsło mostu znajdowało się w prowadnicy i było przymocowane od spodu specjalną zębatką, do której przyłączony był zespół przekładni uruchamiany ręczną korbą.
Z tego właśnie wynika, że przęsło chowało się pod spód, jak szuflada.
* most obrotowy - podobnie jak ulepszona wersja mostu przesuwnego, posiadał schron z mechanizmem obrotu. Przęsło przekręcało się w poprzek kanału i tam mocowano,czy ryglowano je do przyczółka stojącego na brzegu kanału czy rzeki. Jeden taki dodatkowy właśnie przyczółek mam na zdjęciu. Wrzucę go przy okazji dodawania mostu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Berjer
Przyjaciel Stroroom
Dołączył: 18 Lis 2006
Posty: 1701
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 49 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 15:23, 26 Sie 2011 Temat postu: |
|
|
Ależ jasno napisałaś. Ponieważ takiego mostu nie widziałem więc mnie chodziło tylko o potwierdzenie - "... że, przęsło chowało się pod spód, jak szuflada".
Tak właśnie to sobie wyobrażałem.
Dziękuję za wyjaśnienie i pozdrawiam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
burza
Zasłużony dla SW
Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 906
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 84 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Nie 19:31, 28 Sie 2011 Temat postu: |
|
|
W miejscowości Kursko-Dąbie znajduje się most obrotowy D724. Most ten był obracany w poprzek kanału wodnego i mocowany do dodatkowego przęsła (widoczne na zdjęciu nr 10).
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez burza dnia Sob 19:45, 10 Sty 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
burza
Zasłużony dla SW
Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 906
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 84 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Czw 17:08, 01 Wrz 2011 Temat postu: |
|
|
Kolejny most przesuwny (rolkowy) nosi numer K705 i mieści się w Nowej Wiosce. Został wybudowany przez Niemców w latach 1936-37, tak samo jak kanał numer 706 od jeziora Goszcza aż po miejscowość Mostki. W celu zamknięcia drogi w kierunku zachodnim, specjalny mechanizm mostu przesuwał i podnosił go.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Mostu broniły dwa leżące nieopodal stanowiska ogniowe, jedno wyposażone w karabin maszynowy, a drugie w armatę przeciwpancerną. Dzisiaj prezentują się tak:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez burza dnia Sob 19:58, 10 Sty 2015, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lawor11
Moderator
Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1785
Przeczytał: 13 tematów
Pomógł: 24 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 0:12, 02 Wrz 2011 Temat postu: |
|
|
Oj pokręciłbym tam tą korbą
Ciekawe, ze te obrotowe mosty zachowały się do dziś, jakoś o nich do tej pory nie słyszałem, wiem, że są w Niemczech
Masz jeszce inne zdjęcia? Szkoda, że nie ma zdjęć, jak most jest obrócony lub przesunięty
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
burza
Zasłużony dla SW
Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 906
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 84 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Pią 16:49, 02 Wrz 2011 Temat postu: |
|
|
Mostów obrotowych widziałam 1 oraz siedem przesuwnych - wszystkie znajdą się w tym temacie.
Są mosty obrotowe na terenie M.R.U., które są nadal sprawne, dzięki chęciom i zaangażowaniu hobbystów czy pracy grup rekonstrukcyjnych i nie tylko.
Tutaj możesz zobaczyć taki most w trakcie przesuwania - miejscowość Stary Dworek (lubuskie):
http://www.youtube.com/watch?v=rltMfpwt8S4
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez burza dnia Pią 16:53, 02 Wrz 2011, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lawor11
Moderator
Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1785
Przeczytał: 13 tematów
Pomógł: 24 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Sob 1:23, 03 Wrz 2011 Temat postu: |
|
|
Oj, raczej obrotowy niż przesuwny
Z tego filmu nie widać, jaka jest korzyść z obrotu mostu
Tutaj widać to lepiej, uwalnia się niemal 2/3 szerokości rzeki dla czegoś co chce tam przepłynąć:
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=IzKNqNT5wO4
Szczerze powiem, nie rozumiem, jak się rusza most przesuwny? Wchodzi jakoś pod drogę?
PS - tak!
Oto szczegóły:
[link widoczny dla zalogowanych]
Cytat: | Most w Bródkach ma około 20 metrów długości i waży kilkadziesiąt ton. Mógł go schować jeden żołnierz.
- Przy pomocy odpowiedniej dźwigni usuwał bolec blokujący koła podtrzymujące konstrukcję i most pod własnym ciężarem najpierw się przechylał i za chwilę wjeżdżał do komory pod drogą. W mniejszych mostach dodatkowo stosowano przeciwwagę - Robert szybko szkicuje. Później w domu, specjalnie dla "GL” narysuje dokładny schemat, który publikujemy obok.
A ja już oczyma wyobraźni widzę jak stalowy kolos ze świstem znika pod ziemią i kilkadziesiąt ton wali w ścianę. Łup. I... wszystko się rozleciało. To była piękna katastrofa.
- To nie jest most jednorazowego użytku - śmieje się Robert. - Konstrukcję hamowała lina wyciągowa, umieszczony pod ziemią gigantyczny hamulec hydrauliczny i dwa wielkie bufory.
|
[link widoczny dla zalogowanych]
ciężko jest znaleźć film - działanie takiego mostu, ma ktoś może jakiś link?
Tu coś jest, ale same zdjęcia
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez lawor11 dnia Sob 1:39, 03 Wrz 2011, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ptr
Senior
Dołączył: 28 Mar 2008
Posty: 652
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 11 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Stare Bemowo Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 13:24, 05 Wrz 2011 Temat postu: |
|
|
Trochę OT, ale ciekawy kolejowy most obrotowy jest też na sieci Żuławskiej Kolei Wąskotorowej w Rybinie nad rzeką Szkarpawą:
http://youtu.be/nDR7_KAb55k
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
burza
Zasłużony dla SW
Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 906
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 84 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Sob 18:32, 29 Paź 2011 Temat postu: |
|
|
W wiosce Ołobok znajdują się aż trzy mosty przesuwne i bardzo ciekawe urządzenie spiętrzające wodę.
Most przesuwny K-602 oraz urządzenie spiętrzające wodę 602:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Most przesuwny K-603a:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Most przesuwny K-603b:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez burza dnia Sob 20:19, 10 Sty 2015, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
burza
Zasłużony dla SW
Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 906
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 84 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Śro 20:46, 02 Lis 2011 Temat postu: |
|
|
Następny most przesuwny pochodzi z miejscowości Przetocznica i nosi numer: K616. Przęsło, tak jak w innych tego typu konstrukcjach, wsuwało się pod jezdnię, by utrudnić przejazd na drugą stronę. Maszynownia jest niestety niedostępna, zalana wodą.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Ósmy, zwiedzony przez nas most forteczny, znajduje się w wiosce Skąpe, posiada numer K611:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez burza dnia Sob 20:27, 10 Sty 2015, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
burza
Zasłużony dla SW
Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 906
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 84 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Czw 22:17, 10 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
Jaz 709 w miejscowości Romanówek to wybudowana w 1935r. budowla należąca do systemu hydrotechnicznego, której zadaniem było spiętrzenie wód jeziora Goszcza oraz kanału taktycznego 710. Podczas zagrożenia, można było utrudnić nacierającym wojskom przejście, poprzez otwarcie tej śluzy i zalanie terenu na długości 5km.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
lawor11
Moderator
Dołączył: 29 Paź 2007
Posty: 1785
Przeczytał: 13 tematów
Pomógł: 24 razy Ostrzeżeń: 0/7 Skąd: Warszawa Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 0:53, 11 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
O ile dobrze widzę, to nie ma tam możliwości otwarcia i zalania terenu, bo wody nie są spiętrzone
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
burza
Zasłużony dla SW
Dołączył: 12 Maj 2006
Posty: 906
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 84 razy Ostrzeżeń: 0/7
|
Wysłany: Pią 9:41, 11 Maj 2012 Temat postu: |
|
|
No nie, ponieważ system nie został w pełni dokończony. Jednak całość stanowiła bardzo ciekawą konstrukcję: kanały były elementem obszarów zalewowych, kopano je tam, gdzie nie było cieków wodnych, albo poszerzano istniejące strumienie, zawsze do szerokości 20m i głębokości 3-4m. W czasie pokoju wszystkie kanały stanowiły wspólnie zaporę. Ale gdyby nastała taka potrzeba, wszystkie jazy zamieniałyby się w zapory piętrzące wodę. Woda wylałaby się ze strumieni i zalałaby doliny.
W książce B. Perzyka i J. Miniewicza "Międzyrzecki Rejon Umocniony" jest podany przykład takiego zalania terenu:
"Żeby przybliżyć czytelnikowi działanie systemu zalewowego oraz konstrukcję jego elementów, posłużmy się jako przykładem rzeką Ołobok. Długość cieku wodnego od jeziora Niesłysz do rzeki Odry wynosi ponad 18km. Został on podzielony na dwanaście odcinków, które zamykało 11 stopni wodnych. Woda do zalewów miała pochodzić z dwóch zbiorników. Największym było jezioro Niesłysz o powierzchni prawie 5km kwadratowych. Zamknięto go zaporą nr 602. Zapora ta pozwalała obniżyć poziom jeziora o 1,5 do 2 metrów. Drugim zbiornikiem był zespół utworzony przez jezioro Cibórz oraz staw o powierzchni 37,5 ha na północ od Przetocznicy, które zamknięte były tamami. Pozostałe odcinki zalewowe zamykały żelbetowe zapory. Zalewanie obszarów przebiegało następująco:
- zamykano przepływ przez ostatnią zaporę 619,
- otwierano na maksimum przepływ przez leżące wyżej zapory,
- po utworzeniu się zalewu zamykano przepływ w najbliższej, wyżej położonej tamie. Operacja ta kończyła się na tamie nr 602."
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez burza dnia Pią 9:42, 11 Maj 2012, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|